Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) επιστρέφει 28 – 31 Ιουλίου για να γιορτάσει 10 χρόνια παρουσίας στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων με ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει προβολές ταινιών, οπτικοακουστικές performances, εγκαταστάσεις κινούμενης εικόνας, εκπαιδευτικά εργαστήρια και ένα καινοτόμο επετειακό οπτικοακουστικό project!

Όπως κάθε χρόνο, το SIFF αξιοποιεί με ευφάνταστο τρόπο την πολιτιστική κληρονομιά της Σύρου πραγματοποιώντας προβολές και δράσεις σε επιλεγμένα σημεία του νησιού που έρχονται πάντα σε «διάλογο» με την ιστορία του τόπου. Από τον αρχοντικό θερινό Κινηματογράφο Παλλάς και το εμβληματικό Δημοτικό Θέατρο Απόλλων, μέχρι το μοναδικής αισθητικής ΝαυπηγείοΤαρσανάς και το δημοφιλές ντράιβ-ιν σινεμά στην Ντελαγκράτσια, το Φεστιβάλ, φέτος, -πιο γιορτινό από ποτέ- θα δώσει το “παρών” και σε νέες τοποθεσίες-έκπληξη του νησιού, τιμώντας με αυτόν τον τρόπο τα 10 χρόνια συνεργασίας με την τοπική κοινωνία αλλά και πειραματισμού με διαφορετικά εργαλεία και συνθήκες θέασης αναδεικνύοντας την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου.

Αυτή τη χρονιά, το SIFF επιλέγει ως κεντρικό θέμα τον Τόπο, θέλοντας να επικεντρωθεί στην ανάδειξη της τοπικότητας της Σύρου ως αναπόσπαστο κομμάτι της εξελικτικής, δημιουργικής πορείας του SIFF και στην προώθηση της αντίληψης ότι τα νησιά, αλλά και άλλες περιφερειακές περιοχές, έχουν τη δυναμική να λειτουργήσουν ως τόποι προηγμένης σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και προβολής.

SIFF-2019

Αυτή τη χρονιά, το SIFF επιλέγει ως κεντρικό θέμα τον «Τόπο», θέλοντας να επικεντρωθεί στην ανάδειξη της τοπικότητας της Σύρου ως αναπόσπαστο κομμάτι της εξελικτικής, δημιουργικής πορείας του SIFF και στην προώθηση της αντίληψης ότι τα νησιά, αλλά και άλλες περιφερειακές περιοχές, έχουν τη δυναμική να λειτουργήσουν ως τόποι προηγμένης σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και προβολής.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες στον ιστότοπο του φεστιβάλ.

Σπουδαία ντοκιμαντέρ που εξερευνούν τη σχέση μας με τη φύση, sci-fi ταινίες για το μέλλον του πλανήτη μας, ταινίες για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά, καθώς και αγαπημένοι δημιουργοί συναντιούνται στο κινηματογραφικό πρόγραμμα του Evia Film Project, της νέας πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί από τις 15 έως τις 19 Ιουνίου στη Βόρεια Εύβοια. Δώδεκα συναρπαστικές ταινίες με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Πρόγραμμα προβολών

Τετάρτη 15 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Ο Πράσινος Πλανήτης / La Belle Verte
Κολίν Σερό
Γαλλία, 1996, 99΄ 

Όταν επισκέπτεται το Παρίσι, ένα ανώτερο ον από έναν ουτοπικό πλανήτη σοκάρεται με τον καταναλωτισμό των ανθρώπων και ξεκινά μια προσπάθεια οικολογικής αφύπνισης. Μια τρυφερή, ευφάνταστη και δυναμική ταινία, που μας παρακινεί να αναθεωρήσουμε τον τρόπο ζωής μας σε αυτόν τον κόσμο και επαναπροσδιορίζει τη σημασία της επαφής με τη φύση.

Πέμπτη 16 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Στροφή στην κυκλικότητα / Going Circular
Ρίτσαρντ Ντέιλ, Νάιτζελ Γουοκ
Γερμανία, 2021, 89΄ 

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Μέγαρα / Megara
Σάκης Μανιάτης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος
Ελλάδα, 1974, 72΄ 

Παρασκευή 17 Ιουνίου

Τοπική κοινότητα Αγίας Άννας (κεντρική πλατεία), 21:30

Συμβιώνοντας πέρα από το ανθρώπινο: Τρεις μικρού μήκους ταινίες

Θα προβληθούν οι ταινίες: 

Ενοχλητική αρκούδα / Nuisance Bear
Τζακ Γουάισμαν, Γκαμπριέλα Όσιο Βάντεν
Καναδάς, 2021, 15΄

Γη των ονείρων / Dream Land
Λάιλα Πακάλνινα
Λετονία, Γερμανία, 2004, 36΄

Καιροί και ρεύματα / Time and Tide
Μαρλέεν φαν ντερ Βερφ
Ολλανδία, 2018, 29΄

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Κάπου στη βυθισμένη Λουιζιάνα ζει ένα μικρό κορίτσι με τον ετοιμοθάνατο πατέρα της. Με όχημα την παιδική της αισιοδοξία, βρίσκει στη φύση την ισορροπία που λείπει από τον κόσμο της–ώσπου μια τρομερή καταιγίδα μεταμορφώνει τα πάντα. Ένα λυρικό ποίημα για τη δύναμη της φαντασίας στον αγώνα για επιβίωση, το μήκους ντεμπούτο του Μπεν Ζάιτλιν είναι ένας κινηματογραφικός άθλος που τον οδήγησε στην κούρσα των βραβείων Όσκαρ –μεταξύ άλλων, και για την ερμηνεία της Κουβενζανέ Γουόλις, που σε ηλικία έξι ετών έγινε η νεότερη υποψήφια στην ιστορία του θεσμού. 

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Νέα Υόρκη, έτος 2022 μ.Χ. / Soylent Green
Ρίτσαρντ Φλάισερ, ΗΠA, 1973, 97΄

Το 2022, η ανεξέλεγκτη μόλυνση, ο υπερπληθυσμός και η κλιματική αποσταθεροποίηση έχουν επιφέρει δραματικές ελλείψεις τροφής, πυροδοτώντας βίαιες ταραχές. Την ίδια στιγμή, η σκιώδης πολυεθνική Soylent Industries, που μονοπωλεί την αγορά φαγητού, έχει μόλις κυκλοφορήσει ένα νέο υπερ-θρεπτικό τεχνητό προϊόν, με την ονομασία Soylent Green. Σε αυτόν τον δυστοπικό κόσμο, ένας επίμονος ντετέκτιβ θα αποκαλύψει μια εφιαλτική αλήθεια που υπερβαίνει και την πιο νοσηρή φαντασία. Μια οικολογική παραβολή επιστημονικής φαντασίας που εξερευνά τους πιο σκοτεινούς διαδρόμους της ανθρώπινης απληστίας.

Σάββατο 18 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Ανθρωπόκαινος: Η εποχή του ανθρώπου / AnthropoceneThe Human Epoch
Τζένιφερ Μπέιτσβαλ, Έντουαρντ Μπουρτίνσκι, Νικολά ντε Πενσιέ
Καναδάς, 2018, 87΄

Το 2016, μια ομάδα επιστημόνων με την επωνυμία Ομάδα Εργασίας Ανθρωπόκαινου διατύπωσε την άποψη ότι ο πλανήτης έχει εισέλθει σε μία νέα γεωλογική εποχή, η οποία θα έπρεπε να ονομαστεί Ανθρωπόκαινος, εξαιτίας των κολοσσιαίων αλλαγών που έχει επιφέρει ο άνθρωπος στη μορφολογία της Γης. Ένα ντοκιμαντέρ, σαν δυστοπική προφητεία, που ταξιδεύει στις τέσσερις γωνιές του κόσμου, απεικονίζοντας την ανθρώπινη λαίλαπα σε όλο της το ανατριχιαστικό μεγαλείο. Ένα διεισδυτικό οδοιπορικό στην αυτοκαταστροφική μας φύση, ταυτόχρονα, και ένα ύστατο σήμα κινδύνου.

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Η κόκκινη χελώνα / The Red Turtle
Μίκαελ Ντουντόκ Ντε Βιτ
Ιαπωνία, Γαλλία, 2016, 97΄

Με όχημα την ιστορία ναυαγού που έβγαλε το κύμα σ’ ένα τροπικό νησί γεμάτο χελώνες, καβούρια και πουλιά, αυτό το αριστοτεχνικό, εκθαμβωτικό animation μιλά για τα ορόσημα της ανθρώπινης ζωής. Ένα αφαιρετικό πλην συναρπαστικό παραμύθι επιβίωσης, μια ιστορία αγάπης ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση, μια ωδή στα θαύματα της καθημερινότητας.

Κυριακή 19 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Ο δασοποιός The Forest Maker
Φόλκερ Σλέντορφ
Γερμανία, 2022, 87΄      

Το πορτρέτο ενός αξιοσημείωτου ανθρώπου που βρήκε τρόπο να καλλιεργεί δέντρα στις πιο άγονες περιοχές της Αφρικής και διακρίθηκε με το λεγόμενο «εναλλακτικό Νόμπελ», το βραβείο Right Livelihood το 2018. Η μέθοδος Farmer Managed Natural Regeneration (FMNR) αποκαθιστά όχι μόνο το έδαφος, αλλά και την ελπίδα. Ο Αρχηγός όλων των Αγροτών, όπως τον λένε χαϊδευτικά σήμερα σε πολλά χωριά, είδε την απόγνωση και την πείνα, την αποφασιστικότητα και την αλλαγή, αλλά χρειάστηκε να δώσει μια δύσκολη μάχη για να γίνουν αποδεκτές οι ιδέες του. Ένα ισχυρό μήνυμα κοινότητας, αυτο-ενδυνάμωσης και, πάνω από όλα, ελπίδας.

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Περιπέτεια στο διάστημα / Silent Running
Ντάγκλας Tράμπολ
ΗΠΑ, 1972, 89΄

Η χλωρίδα της Γης αποτελεί παρελθόν, ενώ ό,τι έχει απομείνει φυλάσσεται σε έξι γιγάντιους θόλους, συνδεδεμένους με ένα διαστημόπλοιο με τετραμελές πλήρωμα. Όταν έρχεται εντολή να καταστραφούν οι θόλοι, ο αστροναύτης Φρίμαν Λόουλ, παρότι ρισκάρει τη ζωή του, αρνείται να υπακούσει. Ο Μπρους Ντερν, σαν ένας Νώε από το μέλλον, αναλαμβάνει να διασώσει την τιμή και την ομορφιά ενός κόσμου που κάνει ό,τι περνά από το χέρι του για να πετύχει ακριβώς το αντίθετο: τον αυτοαφανισμό.

10ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) Τόπος / Topos 28-31 Ιουλίου 2022

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) επιστρέφει 28 – 31 Ιουλίου για να γιορτάσει 10 χρόνια παρουσίας στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων με ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει προβολές ταινιών, οπτικοακουστικές performances, εγκαταστάσεις κινούμενης εικόνας, εκπαιδευτικά εργαστήρια και ένα καινοτόμο επετειακό οπτικοακουστικό project!

Αυτή τη χρονιά, το SIFF επιλέγει ως κεντρικό θέμα τον Τόπο, θέλοντας να επικεντρωθεί στην ανάδειξη της τοπικότητας της Σύρου ως αναπόσπαστο κομμάτι της εξελικτικής, δημιουργικής πορείας του SIFF και στην προώθηση της αντίληψης ότι τα νησιά, αλλά και άλλες περιφερειακές περιοχές, έχουν τη δυναμική να λειτουργήσουν ως τόποι προηγμένης σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και προβολής.

Photo by Myrto Tzima
Επετειακό Οπτικοακουστικό Project: 10 χρόνια SIFF

Για τον εορτασμό των 10 χρόνων παρουσίας του SIFF στο νησί, διαμορφώνεται ένα project που εστιάζει στην ολιστική ανάδειξη της Σύρου ως Τόπου με μοναδικά κοινωνικάιστορικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά. Ετσι, θα δημιουργηθούν οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις κινούμενης εικόνας που θα λειτουργήσουν ως “παρεμβάσεις” στο αστικό τοπίο αναδεικνύοντας ποικίλες εσωτερικές και εξωτερικές τοποθεσίες της Ερμούπολης. Την καλλιτεχνική αυτή “διαδρομή”, καθώς και ιστορικές πληροφορίες για τις τοποθεσίες, θα βρίσκει ο επισκέπτης στον ψηφιακό χάρτη του SIFF που θα διαθέσιμος στην επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ.

Ταινίες και θεματικές προβολές

Το πρόγραμμα των κύριων προβολών περιλαμβάνει περίπου τριάντα (30) ταινίες μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους με θέμα τον «Τόπο», ενώ ο προγραμματισμός διατρέχει διάφορα κινηματογραφικά είδη, δίχως να τηρεί τους περιορισμούς της παραδοσιακής κινηματογραφικής βιομηχανίας, επιτρέποντας ένα ευρύ φάσμα ταινιών: ανεξάρτητες, εμπορικές, καλλιτεχνικές, πειραματικές, ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, σε μια προσπάθεια ανταπόκρισης σε διαφορετικές γεωγραφικές και κοινωνικές αντιλήψεις.

Οπτικοακουστικές περφόρμανς

Το SIFF 2022 θα παρουσιάσει ένα φάσμα οπτικοακουστικών περφόρμανς που θα περιλαμβάνει προβολή βωβών ταινιών συνοδεία ζωντανής μουσικής και μουσικές περφόρμανς.

Εργαστήρια

Τα εργαστήρια αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του SIFF και επικεντρώνονται στην τοπική, φυσική, πολιτιστική κληρονομιά και στον κινηματογραφικό γραμματισμό. Όλες οι ενότητες των εργαστηρίων είναι δωρεάν για τους συμμετέχοντες. 

Μπορείτε να ενημερώνεστε αναλυτικά για όλες τις λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα και στα social της διοργάνωσης:

Webiste: www.syrosfilmfestival.org

Facebook  facebook.com/syrosfilmfest

Instagram instagram.com/syrosinternationalfilmfestival

Ετοιμαστείτε για αξέχαστες κινηματογραφικές βουτιές στην Αθήνα και σε νησιά του Αιγαίου

Το Athens Open Air Film Festival, ο κινηματογραφικός θεσμός που για περισσότερα από 10 χρόνια αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καλοκαιρινής, πολιτιστικής εμπειρίας κατοίκων και επισκεπτών της πόλης επιστρέφει με εορταστική διάθεση και ξεχωριστές εκδηλώσεις στην πρωτεύουσα και όχι μόνο. 

Το κινηματογραφικό μας ταξίδι ξεκινά με την επίσημη έναρξη του 12ου Athens Open Air Film Festival και την πανελλήνια πρώτη προβολή της ταινίας Η ΧΑΜΕΝΗ ΚΟΡΗ της Μάγκι Τζίλενχαλ, παρουσία της σκηνοθέτιδος, του καταξιωμένου ηθοποιού Πίτερ Σάρσγκαρντ και πλήθους Ελλήνων συντελεστών, την Τρίτη, 14 Ιουνίου. Υποψήφια για 3 Όσκαρ κινηματογραφική ματιά στον εύθραυστο ψυχισμό μιας γυναίκας, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μάγκι Τζίλενχαλ θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη για το ελληνικό κοινό, στο ειδυλλιακό Θέατρο του Αττικού Άλσους (Γαλάτσι). 

Η Χαμένη Κόρη

Το ταξίδι του Φεστιβάλ θα συνεχιστεί με την πανηγυρική προβολή της ταινίας ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΠΡΙΣΙΛΑ, ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ. Το φαντασμαγορικό και άκρως διασκεδαστικό road movie του Στέφαν Έλιοτ θα προβληθεί στο πλαίσιο του ATHENS PRIDE, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Αυστραλίας, ενώ το εθιστικό disco soundtrack είναι ιδανικό να αντηχεί στην πλατεία Κοτζιά, τη βραδιά – παραμονή της παρέλασης της αγάπης. 

Οι περιπέτειες της Πρισίλα, βασίλισσας της ερήμου

Μια συναρπαστική συνέργεια μουσικής και σινεμά θα συμβεί στον ασύγκριτης ιστορικής αξίας χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς, την Τετάρτη 29 Ιουνίου, όπου το παλιό θα συναντήσει ηχηρά το νέο. Ο Τσάρλι Τσάπλιν και οι έξοχοι ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ του, μια από τις κορυφαίες ταινίες στα χρονικά του κινηματογράφου, θα προβληθούν συνοδεία ζωντανής ηλεκτρονικής μουσικής από τον βραβευμένο συνθέτη και sound artist, Jeph Vanger, σε μια μοναδικής σημασίας προβολή.      

Φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείπει από τις φετινές προβολές ένας φόρος τιμής στον μεγάλο Έλληνα μουσουργό, Βαγγέλη Παπαθανασίου, ο οποίος πρόσφατα έφυγε από τη ζωή. Τη Δευτέρα 20 Ιουνίου, στην Πλατεία Ασωμάτων του Θησείου, με μαγευτική θέα την Ακρόπολη, θα προβληθεί το BLADE RUNNER, η ταινία – ορόσημο για την επιστημονική φαντασία, στην βέλτιστη εκδοχή της, με το οριστικό μοντάζ του Ρίντλεϊ Σκοτ. Ευκαιρία να τιμήσουμε το θρυλικό έπος, 40 ακριβώς χρόνια από την πρώτη του προβολή, και να αποθεώσουμε το αξεπέραστο μουσικό score του Βαγγέλη Παπαθανασίου με την ηχητική ποιότητα και ένταση που του αξίζει. 

Blade Runner

Εκτός από τον Vangelis, στους φίλους της μουσικής στοίχισε μια ακόμη απώλεια πρόσφατα, αυτή του Άντι Φλέτσερ, του ιδρυτικού μέλους των πρωτοπόρων της electro pop, Depeche Mode. Αποχαιρετούμε λοιπόν έναν ακόμη πρωταγωνιστή της ηλεκτρονικής μουσικής με την απαραίτητη προβολή του μουσικού ντοκιμαντέρ DEPECHE MODE: 101 στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, το Σάββατο 2 Ιουλίου και σε συνεργασία με τους HYSTERIKA, το επίσημο fan club των DM στην Ελλάδα. Το Φεστιβάλ επαναφέρει την εμβληματική ταινία σε μεγάλη οθόνη, πολλά χρόνια έπειτα από την πρώτη (και μέχρι τώρα μοναδική) προβολή της στη χώρα μας και την πλαισιώνει με τις τελειότερες συνθήκες ήχου, αλλά και με ένα πολυαναμενόμενο dj set από τα έμπειρα χέρια του Γιώργου Γερανιού και του Μάρκου Φράγκου, σε μια βραδιά που η μουσική και το σινεμά θα δώσουν ευφορικό ραντεβού στην Τεχνόπολη.

Την Κυριακή 3 Ιουλίου, στον ίδιο εντυπωσιακό χώρο, βλέπουμε μαζί την αξέχαστη (και βραβευμένη με τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών) ΑΤΙΘΑΣΗ ΚΑΡΔΙΑ του Ντέιβιντ Λιντς, το άγριο παραμύθι που ενώνει τον ρομαντισμό, τη διαστροφή, το σεξ, τη βία, τον παραμυθένιο «Μάγο του Οζ» και το rock ‘n’ roll, καθώς δυο κυνηγημένοι εραστές θα χρειαστεί να διανύσουν αμέτρητα χιλιόμετρα μέχρι να κατορθώσουν να βρουν καταφύγιο για να στεγάσουν την αγάπη τους. Με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα.

Isabella Rossellini - 'Wild At Heart' (Photo by Samuel Goldwyn Company/Getty Images)

Ελάχιστοι είναι οι σκηνοθέτες που θα κατάφερναν να συνδυάσουν την ατμόσφαιρα του γοτθικού τρόμου και τις αρετές της ρομαντικής λογοτεχνίας με το μαεστρικό τρόπο που το πέτυχε ο Φράνσις Φορντ Κόπολα στην εκθαμβωτική κινηματογραφική διασκευή που επιχείρησε στον μύθο του ΔΡΑΚΟΥΛΑ. Ακριβώς 30 χρόνια συμπληρώνονται από την εποχή που ο Κόπολα μας παρέδωσε ένα αριστούργημα, αντλώντας το από τις σελίδες του κλασικού βιβλίου του Μπραμ Στόκερ. Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν την ταινία όπως ποτέ άλλοτε, σε μια προβολή-εμπειρία που θα γίνει με φόντο το εντυπωσιακό Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας στην Πεντέλη, το ιδανικότερο σκηνικό για να υποδεχτεί τη μοναδική κινηματογραφική επίσκεψη του απέθαντου Κόμη στην πόλη μας, τη νύχτα του Σαββάτου 23 Ιουλίου. Η προβολή θα γίνει σε συνεργασία με τις μεταμεσονύκτιες προβολές του Midnight Express και την ταινία θα προλογίσουν ο ιθύνων νους του Midnight Express, Άκης Καπράνος, και ο αρχισυντάκτης του cinemagazine, Πάνος Γκένας.

Dracula

Το 12ο Athens Open Air Film Festival διοργανώνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα μοναδικό μαραθώνιο. Σε back-to-back προβολές που θα γίνουν το ίδιο βράδυ, στο πανέμορφο (και ανακουφιστικά δροσερό) Πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, οι (πολλοί) θαυμαστές της ρομαντικής τριλογίας του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ θα έχουν την ευκαιρία να δουν το ΠΡΙΝ ΤΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ, το ΠΡΙΝ ΤΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ και το ΠΡΙΝ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ στη διάρκεια μιας νύχτας προορισμένης για γνήσιους αισθηματίες όπως ο Τζέσι και η Σελίν, οι ήρωες που ενσάρκωσαν ιδανικά ο Ίθαν Χοκ και η Ζυλί Ντελπί στο υπέροχο φιλμικό τρίπτυχο του Λινκλέιτερ. Την Παρασκευή 29 Ιουλίου μια σχέση ζωής θα γεννηθεί, θα καλλιεργηθεί και θα δοκιμαστεί μπροστά στα μάτια των εκλεκτικών θεατών του Open Air που θα ζήσουν αυτή τη σπάνια κινηματογραφική εμπειρία. 

Before Sunset

Tο γαλλικό σινεμά θα έχει και πάλι την τιμητική του στο Athens Open Air Film Festival χάρη σε μια σειρά ξεχωριστών προβολών που θα γίνουν στον κήπο-στολίδι της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Plein-Air.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ του Ζαν Ρενουάρ, οι ΟΜΠΡΕΛΕΣ ΤΟΥ ΧΕΡΒΟΥΡΓΟΥ του Ζακ Ντεμί, το ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ του Φρανσουά Τριφό και το ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟ ΦΩΣ του Ζαν Γκρεμιγιόν, ένα κρυφό διαμάντι της δεκαετίας του ‘40 που αξίζει να ανακαλύψετε, σας περιμένουν σε μια τοποθεσία πραγματική όαση στο κέντρο της πρωτεύουσας ενώ δεν πρέπει με τίποτα να χάσετε την προβολή με πρόσφατα αποκατεστημένη ψηφιακά κόπια της μυθικής ΑΤΑΛΑΝΤΗΣ του Ζαν Βιγκό, στο θερινό «Λαΐς», στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας.

Υπάρχει, όμως, και κάτι για τους λάτρεις του ιταλικού σινεμά: το ZABRISKIE POINT του Μικελάντζελο Αντονιόνι, μια από τις πιο παρεξηγημένες ταινίες που έχει υπογράψει ποτέ μέγιστος σκηνοθέτης, και η οποία τις τελευταίες δεκαετίες επιτέλους επανεκτιμάται, θα προβληθεί στον θαυμάσιο κήπο της Ιταλικής Πρεσβείας.

Δυο ακόμη εκδηλώσεις στις οποίες πρέπει οπωσδήποτε να παραστείτε είναι η επετειακή προβολή 60 χρόνων της πολυσυζητημένης ΛΟΛΙΤΑ του Στάνλεϊ Κιούμπρικ (σε σενάριο του συγγραφέα της, Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ), που θα γίνει στο θερινό σινεμά ΑΒ και βέβαια η συναρπαστική ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΔΡΑΣΗ του Τζον Στάρτζες με πρωταγωνιστή τον Στιβ ΜακΚουίν και τη…μοτοσυκλέτα του, ένα ένδοξο δείγμα κλασικού χολιγουντιανού σινεμά που επιστρέφει λαμπρά για μία μόνο βραδιά στη θερινή οθόνη της Ριβιέρας, στα Εξάρχεια.

The Great Escape
Ένα κινηματογραφικό ταξίδι στα νησιά του Αιγαίου

Τέλος, για ακόμη μία χρονιά, το Athens Open Air Film Festival υπερβαίνει τα γεωγραφικά σύνορα της αγαπημένης του πόλης και φέτος βάζει πλώρη για το Αιγαίο, διοργανώνοντας μια σειρά από συναρπαστικές εκδηλώσεις – προβολές στα μαγευτικά νησιά της Σερίφου και της Μυκόνου.

Στη Μύκονο, όπου οι παραθαλάσσιες προβολές πραγματοποιούνται στις 12 και 13 Ιουλίου σε συνεργασία με το Mykonos Art Festival, κάτοικοι και επισκέπτες θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τον Τζεφ Μπρίτζες ως ΜΕΓΑΛΟ ΛΕΜΠΟΦΣΚΙ των Τζόελ και Ίθαν Κοέν και να γιορτάσουν την πανσέληνο του Ιουλίου χορεύοντας, τραγουδώντας και ερωτοτροπώντας με τους Νικόλ Κίντμαν και Γιούαν ΜακΓκρέγκορ στο θεαματικό μιούζικαλ MOULIN ROUGE! του Μπαζ Λούρμαν.

Στη Σέριφο το μαγευτικό κινηματογραφικό ταξίδι απλώνεται σε τρεις μοναδικές βραδιές (15-17 Ιουλίου) δίπλα στη θάλασσα, οι οποίες πραγματοποιούνται σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Σερίφου, αρχής γενομένης (την Παρασκευή) με το αριστουργηματικό Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ του Μπομπ Φόσι, μια από τις ωραιότερες δημιουργίες που μας χάρισε ποτέ το αμερικανικό σινεμά η οποία τιμήθηκε με Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών. Το Σάββατο, στη διάρκεια μιας δυναμικής και απολύτως ψυχαγωγικής διπλής προβολής, οι απίθανοι ΑΤΣΙΔΕΣ ΜΕ ΤΑ ΜΠΛΕ του Τζον Λάντις πατούν τέρμα γκάζι για να συναντήσουν το MAD MAX: Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ του Τζορτζ Μίλερ, ενώ την Κυριακή θα στρέψουμε όλοι μαζί το βλέμμα προς τον έναστρο, μυστηριώδη ουρανό του ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ ΤΡΙΤΟΥ ΤΥΠΟΥ και θα γιορτάσουμε τα 45 χρόνια από την πρεμιέρα της μυσταγωγικής ταινίας του Στίβεν Σπίλμπεργκ με τον τρόπο που πρέπει. 

 

Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το 12ο Athens Open Air Film Festival στον ιστότοπο της διοργάνωσης: https://www.aoaff.gr/

Tο Φεστιβάλ Δράμας καλεί τους δημιουργούς ταινιών μικρού μήκους να δηλώσουν συμμετοχή στο DRAMA PITCHING LAB / FORUM που θα διεξαχθεί για ένατη χρονιά φέτος, στο πλαίσιο του 45ου  Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας – DISFF (5-11 Σεπτεμβρίου 2022).
 
Προθεσμία εγγραφής: 5 Ιουλίου 2022

Για ένατη χρονιά φέτος, στο πλαίσιο του 45ου  Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας – DISFF θα πραγματοποιηθεί εργαστήριο pitching και forum (5-11 Σεπτεμβρίου 2022).

Στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας DRAMA LAB, το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας διοργανώνει κάθε χρόνο ένα εργαστήριο Pitching Lab και στη συνέχεια Pitching Forum, για την παροχή τεχνικών pitching σε σκηνοθέτες  και παραγωγούς.

Νέοι κινηματογραφιστές, σεναριογράφοι  και παραγωγοί από όλο τον κόσμο θα συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά σεμινάρια και θα μάθουν πώς να παρουσιάζουν το έργο τους σε πιθανούς χρηματοδότες.

 

Επιπλέον, το εργαστήριο στοχεύει να παρέχει στους συμμετέχοντες τις βασικές γνώσεις και τα εργαλεία εργασίας, που είναι ωφέλιμα για την ανάπτυξη μιας πρωτότυπης ιδέας  σε  ολοκληρωμένο σενάριο και περαιτέρω  χρήσιμα για την υλοποίηση μιας ταινίας μικρού μήκους οποιουδήποτε είδους (μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, animation κ.λπ.)

Καταθέσεις σχεδίων

Κατάθεση των σχεδίων (αποκλειστικά στην Αγγλική γλώσσα) έως Τρίτη 5η Ιουλίου 2022 +GR 12:00 στο  mail: pitching@dramafilmfestival.gr

Ποιος μπορεί να υποβάλει αίτηση;

Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους τους επίδοξους σκηνοθέτες, παραγωγούς ή/και σεναριογράφους από όλο τον κόσμο. Το εργαστήριο θα διεξαχθεί εξ ολοκλήρου στα αγγλικά.

Πού και πότε;

Η διάρκεια του εργαστήριου / φόρουμ θα είναι πέντε ημέρες, κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας από την Τρίτη 6 έως και το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2022. Η παρουσία των συμμετεχόντων στο εργαστήριο είναι υποχρεωτική. Η συμμετοχή θα γίνει σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα που ισχύουν την περίοδο του εργαστηρίου. Αυτά τα πρωτόκολλα θα κοινοποιηθούν στους συμμετέχοντες πριν από την έναρξη του εργαστηρίου.

Περισσότερες πληροφορίες

Evia Film Project

Το Evia Film Project, η νέα πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται για το καλοκαιρινό του ραντεβού με το κοινό. Προβολές, ανάπτυξη νέων κινηματογραφικών σχεδίων, πράσινες δράσεις, ανοιχτές συζητήσεις, masterclasses, εργαστήρια για παιδιά και φοιτητές, καθώς και μία μεγάλη συναυλία, περιμένουν το κοινό σε μία πενθήμερη γιορτή του σινεμά στη Βόρεια Εύβοια. Οι εκδηλώσεις του Evia Film Project θα πραγματοποιηθούν με ελεύθερη είσοδο για το κοινό από τις 15 έως τις 19 Ιουνίου στην Αιδηψό, τη Λίμνη και την Αγία Άννα.

Το Evia Film Project είναι ένας τρίτος πόλος δράσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μετά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο. Αποτελεί ένα από τα έργα «Φωτοδότες», που εντάσσονται στο ειδικό πρόγραμμα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την ανασυγκρότηση και αποκατάσταση της Βόρειας Εύβοιας

ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Δώδεκα ταινίες αγαπημένων σκηνοθετών από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα προβληθούν στους θερινούς κινηματογράφους της Αιδηψού και της Λίμνης, ενώ μία αναπάντεχη προβολή με υπέροχες μικρού μήκους ταινίες θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία της Αγίας Άννας. Ανάμεσα στους δημιουργούς που θα βρεθούν στη Βόρεια Εύβοια είναι και οι Γιώργος Τσεμπερόπουλος και Σάκης Μανιάτης, οι οποίοι θα παρουσιάσουν το ντοκιμαντέρ τους, Μέγαρα.

Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα των προβολών.

ΑΓΟΡΑ

Νέα σχέδια ταινιών και ταινίες σε εξέλιξη από ολόκληρο τον κόσμο παρουσιάζονται στην Αγορά του Evia Film Project, με τη συμμετοχή κορυφαίων επαγγελματιών και αγαπημένων δημιουργών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το Evia Film Project φιλοδοξεί να αποτελέσει κινηματογραφικό πόλο έλξης για το πράσινο σινεμά, δημιουργώντας μια νέα πλατφόρμα διασύνδεσης επαγγελματιών του οπτικοακουστικού τομέα παγκοσμίως.

AMBASSADOR Ο ΚΩΣΤΗΣ ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ
photo by Alexandros Makris

O τραγουδιστής και τραγουδοποιός Κωστής Μαραβέγιας, ambassador του Evia Film Project, θα δώσει μια μεγάλη συναυλία στην παραλία της Αγίας Άννας το Σάββατο 18 Ιουνίου με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Μαζί του θα είναι και οι αγαπημένοι φίλοι του Κατερίνα Παπουτσάκη, Γιώργος Παπαγεωργίου, Ξένια Ντάνια και Ελένη Αράπογλου.

ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ

Το Evia Film Project ανοίγει με την ταινία της Κολίν Σερό, Ο Πράσινος Πλανήτης την Τετάρτη 15 Ιουνίου στον θερινό κινηματογράφο Απόλλων της Αιδηψού, ο οποίος ύστερα από δεκαετίες που ήταν κλειστός, θα αναδιαμορφωθεί από το Φεστιβάλ και θα ανοίξει ξανά τις πόρτες του για τους θεατές.

Ο Πράσινος Πλανήτης, Κολίν Σερό, Γαλλία, 1996, 99΄
ΤΑΙΝΙΑ ΛΗΞΗΣ

Η ταινία λήξης του Evia Film Project είναι το νέο ντοκιμαντέρ του βραβευμένου με Όσκαρ και Χρυσό Φοίνικα γερμανού σκηνοθέτη, Φόλκερ Σλέντορφ Ο Δασοποιός. Η ταινία θα προβληθεί την Κυριακή 19 Ιουνίου, στον κινηματογράφο Απόλλων.

Ο δασοποιός, Φόλκερ Σλέντορφ, Γερμανία, 2022, 87΄
ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ, MASTERCLASSES

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια ανοιχτή συζήτηση για την βιώσιμη κινηματογραφική παραγωγή, ένα εργαστήρι της WWF Ελλάς για τις δασικές πυρκαγιές, masterclasses για τον ρόλο της δημοσιογραφικής έρευνας στις περιβαλλοντικές ταινίες, σε συνεργασία με το iMEdD, από τους δημοσιογράφους Γιώργο Αυγερόπουλο και Κατερίνα Χριστοφιλίδου. Επίσης, ο διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Φρέντζος θα παραδώσει ένα masterclass για την τεχνολογία στον κινηματογράφο, ενώ στη Βόρεια Εύβοια θα βρεθεί και ο διεθνούς φήμης φωτογράφος Γκίντιον Μέντελ, ο οποίος θα παρουσιάσει το προσωπικό του πρότζεκτ Burning World.

ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Το Evia Film Project περιλαμβάνει, επίσης, ένα πλούσιο πρόγραμμα για γονείς και παιδιά. Θα απολαύσουμε ταινίες που εξερευνούν τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, θα συμμετάσχουμε σε συναρπαστικά κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά και θα παίξουμε ένα περιβαλλοντικό επιτραπέζιο παιχνίδι. Όλες οι δράσεις έχουν ελεύθερη είσοδο.

Δράσεις για παιδιά, Κυκλαδούπολη: Ένα περιβαλλοντικό παιχνίδι

Βρείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για το Evia Film Project

Γνωρίστε το Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του φεστιβάλ!

Το Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, παρουσιάζει σε ελληνική πρεμιέρα  9 πολυβραβευμένες ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, σκηνοθετών απ’ όλον τον κόσμο (Γαλλία, Φιλιππίνες, Παραγουάη, Βραζιλία-Πορτογαλία, ΗΠΑ, Βολιβία-Γαλλία-Κατάρ, ΗΠΑ-Σιγκαπούρη, Ινδία και Αυστρία) οι οποίοι εξερευνούν ρηξικέλευθες κινηματογραφικές γλώσσες και πειραματίζονται με νέες μορφές αφήγησης. 

Οι προβολές ξεκινούν το Σάββατο 4 Ιουνίου, με την Ιστορία του Χα του σπουδαίου auteur από τις Φιλιππίνες Λαβ Ντίαζ, ο οποίος θα βρίσκεται στην Αθήνα για να συνομιλήσει με το κοινό. 
 
Ο σπουδαίος δημιουργός από τις Φιλιππίνες, εμβληματική μορφή του παγκόσμιου κινηματογράφου και γνωστός για το ισχυρό προσωπικό του ύφος μέσα από το οποίο αναλύει την ιστορία του εμφύλιου σπαραγμού στις Φιλιππίνες, έχει αποσπάσει  βραβεία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου. 

H ιστορία του Χα (Historya ni Ha) Μυθοπλασία / 2021, Φιλιππίνες / 276' Ασπρόμαυρη. Σκηνοθεσία: Lav Diaz Σάββατο 4 Ιουνίου, ώρα προβολής 19:00 - Παρουσία του σκηνοθέτη

Όλες οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού είναι πανελλαδικές πρεμιέρες, ενώ οι πολλοί από τους δημιουργούς θα παρευρεθούν για να προλογίσουν τις ταινίες τους: παρόντες, εκτός από τον Λαβ Ντίαζ, θα είναι οι Μίτρα Φαραχανί, Κίρο Ρούσο, Ζοάνα Πιμέντα και Λίλιθ Κράξνερ.


Οι προβολές του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος θα ολοκληρωθούν την Τρίτη 14 Ιουνίου.

Aνταπόκριση από τον Γιάννη Ραουζαίο

Για όσους καταφεραν να βρεθούν στο Φεστιβαλ Καννων φέτος, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο πυρετός της 75ης-και μετά τον Κοβιντ διοργάνωσης-έφτασε στα ύψη. Πάρα πολλές παράλληλες εκδηλώσεις, κόκκινο χαλί, υπερπληθωρα κόσμου παντού και προβολές που ακόμη και δημοσιογράφοι δεν κατάφερναν να παρευρεθούν εξαιτίας αυτής της ηφαιστειωδους εορταστικής ατμόσφαιρας. Φυσικά το “καθόλου μάσκες” δεν ίσχυσε για όλους καθώς οι προφυλάξεις ήταν απαραίτητες σε μια κατάσταση όπου πάρτυ και συναντήσεις εντός και εκτός φεστιβάλ έδιναν και έπαιρναν και για κόσμο από διαφορετικά μήκη και πλάτη της υφηλίου ήταν εν πολλοίς κατανοητό, ότι δεν θα ήταν και ο, τι πιο ευχάριστο να αρρωστήσει κάποιος και να χαθεί ολόκληρη η γιορτή από κάτι τέτοιο. 

Οι Κάννες φέτος έχουν και σταρς -πώς θα γινόταν αλλιώς- και θυμίζουν σε όλα τα επίπεδα την παλιά τους πάλαι – ποτε αίγλη. Τομ Κρουζ, Τζένιφερ Κιννελι, Ιζαμπελ Αντζανι, Ιζαμπελ Ιπερ, Τζεσικα Τσαστειν, Λεία Σειντου, Βιγκο Μορτενσεν, Μαντς Μικαλσεβ, Κερστιν Στιούαρτ, αλλά και Αθήνα Σωτηροπούλου, Δάφνη Πατάκια και τόσοι/σες άλλοι και άλλες! Όλοι έδωσαν το παρόν ώστε το Φεστιβάλ να κάνει μια γερή επανεκκίνηση, μετά την ακύρωση του 2020 και τον περυσινό υβριδικό χαρακτήρα του.

Μέσα σε αυτή την κατάσταση, οι ελληνικές αντιπροσωπείες ήταν και είναι  ισχυρές με το Κέντρο Κινηματογράφου και τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνων να βρίσκονται ανάμεσά τους και να οργανώνουν εξαιρετικές conference (όπως για την ελληνική ταινία “Ο Θρόνος του Ξερξη“)  και παράλληλες εκδηλώσεις, πλάι σε πάρτι που την οργάνωση και το κέφι τους δεν είχε να το ζηλέψει καμία αλλη παράλληλη εκδήλωση άλλων αντιπροσωπειων. Όπως παλαιότερα είχε πει και ο Κουεντιν Ταραντινο σε συνέντευξη του στην Κρουαζετ (την χρόνια του Ινγκλοριους μοασταρντς αν θυμάμαι καλά!) “Οι Κάννες είναι οι Ολυμπιακοί αγώνες του σινεμά…“. Αυτό δεν έχει αλλάξει φυσικά στο πέρασμα του χρόνου ιδιαίτερα καθώς ειδικά το Χόλιγουντ αγαπά το φεστιβάλ περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο και φροντίζει να το γεμίζει τόσο με ταινίες όσο – και κυρίως! – με λαμπερές παρουσίες.

Βέβαια φέτος πάνω από το φεστιβάλ μπορεί το σκοτεινό πέπλο της πανδημίας να έχει απομακρυνθεί σαν αίσθηση σιγά-σιγά, ομως το άλλο ζοφερό σκοτάδι, εκείνο του Πολέμου, είναι αδύνατον να μην το ακούσεις να συζητιέται παντού, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι υπήρξαν παρεμβάσεις ακτιβιστών ακόμη και στο κόκκινο χαλί την πρώτη εβδομάδα, ενώ ο πρόεδρος της Ουκρανίας Ζελενσκι, επέλεξε να μιλήσει στους κινηματογραφικου επισκέπτες κατά την επισημη έναρξη.

Το σημαντικό όμως που μπορούμε να κρατήσουμε είναι ότι το σινεμά  διατηρεί την παρουσία του ως η σημαντικότερη σύγχρονη τέχνη και βρίσκεται – χάνοντας ακόμη και Κινηματογραφιστές σε παιδιά μάχης την ώρα που αυτοί εκπληρωνουν το έργο τους θέλοντας να μας φέρουν ακόμη και τις πλέον απαγορευμενες εικονες- στο επίκεντρο των συλλήψεων αλλά και της επιζητησης μιας κοινης γλώσσας επικοινωνίας ανάμεσα στους άλλους ακόμη και στις πιο δύσκολες ιστορικά περιόδους και προκλήσεις της γενιάς μας. ,

© Paramount Pictures Corporation – Jim Carrey, The Truman Show by Peter Weir / Graphic Design © Hartland Villa

Όσον αφορά το καθαρά κινηματογραφικο κομμάτι, το διαγωνιστικό πρόγραμμα των φετινών Καννων, δεν έχει δείξει ακόμη όλες τους τις δυνατότητες καθώς οι ταινίες παρέμειναν σε ένα ενδιαφέρον πλαίσιο, χωρίς όμως τελικά να κάνουν τη διαφορά. Βεβαια αυτό πολλές φορές συμβαίνει στο τέλος του φεστιβάλ σε πλείστα παραδείγματα. Ωραίες δουλειές υπάρχουν πάντοτε φυσικά, παρότι ο σκληρός πυρήνας του Φεστιβάλ στον κεντρικό του πυρήνα εστίασε σε παλαίμαχους και αναγνωρισμενους επισκέπτες της Κρουαζετ, όπως τον Παρκ τσαν Γουκ και τον Ντέιβιντ Κρονενμπεργκ ή τους αδερφούς Νταρντεν.

 

Οι δύο πρώτοι κερδίζουν τις εντυπώσεις ως τώρα – ειδικά ο Γουκ με το σκοτεινό εσωτερικό νουάρ του να κερδίζει μέσα από την ελλειπτική του αφήγηση στα σημεία, των αγαπημένο μας Ντ. Κρονενμπεργκ που στο “Crimes of the future” γυρισμένο στην Ελλάδα και σε ελληνική συμπαραγωγή, μας δίνει μέσα από τη αναγνώριση της τεχνο-ολοκληρωτική δυστοπιας, όχι πλέον απλώς πάνω στα σώματα αλλά στο εσωτερικό τους το ίδιο και στην πλήρη ένωση πόνου και ηδονης (με έναν τρόπο που το είχε επιτύχει περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη δουλειά του, τόσο στο Videodrome όσο-και φυσικά-στο πάλι προβληθεν εν μέσω αντιδράσεων στις Κάννες τωνα ρχων 90, Crash!) εντός ενός διαρκώς μεταβαλλομενου κόσμου όπου η διάχυτη βίο εξουσία έχει γίνει το παν, ορατά και αόρατα, ενώ οι άνθρωποι συγκρούονται ή απομονώνονται ο ένας με τον άλλο, αναζητώντας διεξόδους, δίνοντας μάχες οπισθοφυλακης η αναγνωρίζοντας αυτή τη ζοφερη ενσωμάτωση στο Gestell – Τεχνοκελυφος, ως το τελικό πεπρωμένο ενός εκτροχιασμενου Πολιτισμού. Το ζευγάρι Βιγκο Μορτενσεν και Λέα Σειντου, το συμπληρώνει δυναμικά η πυρετωδης παρουσία της πάντοτε προκλητικής και υπεροχής Κερστεν Στιούαρτ

Αυτές οι ταινίες, δίπλα σε ένα εκπληκτικό (αλλά εκτός διαγωνισμού) νέο Τοπ Γκαν στο πρόσωπο του Top Gun Maverick, συμπληρώνουν ένα μοτίβο καλών δουλειών, μέσα σε αστατα και ασύμμετρα σε σχέση με το εύρος και τη δυναμική της διοργάνωσης, κινηματογραφικα μεγέθη των τμημάτων. Ένα όμορφο και τρυφερό πάντως νέο του φετινού φεστιβάλ-αν και έξωφιλμικο με την τυπική έννοια-ήταν και η μετονομασία της salle Soixantieme, σε Agnes Varda τιμώντας την απώλεια αυτής της μεγάλης κινηματογραφική παρουσίαςτου σινεμά του δημιουργού και σκηνοθέτιδας. Επίσης το πάντοτε χαλαρό – θερινου- τύπου Σινεμά στην παραλία με, κλασσικές επιλογειναινπαντοε μια όμορφη ανάπαυλα ενώ από την άλλη πλευρά   η δύναμη των μύθων  του Rock and Roll  αποτυπώνεται στο Trouble in  mind ντοκιμαντέρ του Ηθαν Κόεν – ενός εκ των δύο μεγάλων συν-δημιουργων- για τον θρύλο της ροκ Τζέρι Λι Λιούις. Ένα ντοκιμαντέρ βέβαια, που κατά κοινή παραδοχή άφησε ζητήματα αιχμηρά όπως την υπόθεση της παιδοφιλιας, χωρίς  να κάνει μια διεισδυτική και επίπονη αναφορα, στεκομενη στον μύθο και στη δυναμική της μουσικής αλλά και της αδιαμφισβητης καλλιτεχνίκης ιδιοφυΐας του Τζέρι Λι. 

Δυναμική η ελληνική παρουσία

Η 25η του μήνα είναι άλλη μια σημαντική ημέρα για την δυναμική ελληνική παρουσία στο φεστιβάλ Καννων, καθώς η ταινία του Πάνου Κουτρα (γνωστού μας από cult διαμάντια όπως η “Επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά” ή δράματα με πολύ ιδιαίτερες πινελιές σαν το “Στρελα” ή το αγαπημένο μας “Ξένια“!) κάνει την πρεμιέρα του στο Φεστιβαλ με εκλεκτούς συντελεστές όπως η Σμαραγδα Καρυδη. Θέμα; Το Dodo, ένα σπάνιο εξαφανισμένο από αιώνες πουλί, εμφανίζεται λίγο πριν το γάμο της κόρης μιας  οικογένειας που θα την οδηγησει -όντας εξαιρετική επιλογή οικονομικά-από την στενωπό όπου βρισκεται. Αυτή η εμφάνιση θα είναι ο χαοτικός εκείνος ελκυστης που θα αναταράξει ό,τι έως τότε ήξεραν και τις επιδιώξεις αλλά και τις βλέψεις που είχαν γαι το μέλλον. 

Elvis

Tom Hanks @Goetz/FDC

Μπορεί η ταινία του Ηθαν Κόεν για τον Τζέρι Λι Λιούις να άφησε ερωτηματικά, αλλά  αντιθέτως το φιλμ για τον άλλο μεγάλο της Rock, τον Έλβις Πρίσλεϊ, φαίνεται να άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις, με την εμβληματική παρουσια του Τομ Χανκς ως μάνατζερ του Οστιν Μπάτλερ – Έλβις. Το πόνημα του Μπαζ Λουρμαν συγκίνησε όπως φαίνεται το κοινό των Καννων που βγήκε από την ουσιαστική αναστολή των περισσότερων δραστηριοτήτων του τα τελευταία 2 χρόνια, και έφερε ένα ευφορικο ξέσπασμα γιορτης σαν να ξορκιζε την πίεση αυτών των χρόνων αλλά και τα σκοτεινά σύννεφα – πάρα τον διαρκή ήλιο στον ουρανό-της πολεμικής ατμόσφαιρας πάνω από την Ευρώπη. Μουσική, Rock and Roll, και ο Λουρμαν κάνει για άλλη μια φορά αυτό που γνωρίζει να κάνει καλύτερα! 

The Five Devils

Tην ίδια στιγμή το Five Devils της Λεία Μισιους, με την υπέροχη Αντελ Εξαρχοπουλος, έφερε στην κρουαζετ και στο δεκαπενθημερο σκηνοθετών, την αύρα, της εσωτερικής αναζήτησης, του μυστηρίου και των ορίων μεταξύ ανθρώπου και τόπου που υποστασιοποιειται μέσα από τις αισθήσεις -εδώ μια εσωτερική και μαγική σχεδόν πρόσληψη της όσφρησης παίζει τον κεντρικό ρόλο στη σχέση ενός μικρού κοριτσιού και της μητέρας της- και και μέσα από την κίνηση στον χρόνο. Με πολλά επίπεδα να συμπληρώνουν το ένα το άλλο -έρως, φύση, η γυναίκα, η φύση της πραγματικότητας και τα υποστρωματα που την διαμορφώνουν ως φαινόμενο ενω βρίσκονται πίσω από αυτην και συγκαλυπτονται στην πρώτη επαφή- έχουν δώσει στις 75η διοργάνωση μια πολύ ενδιαφέρουσα  κινηματογραφικη στιγμή και μάλιστα μια ουσιαστική στιγμη.

του Γιάννη Ραουζαίου

Άλλη μια κινηματογραφική στιγμή του Διεθνους Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου, και θα μπορούσα να θεωρήσουμε  αριστούργηματικο – η αν όχι αριστούργηματικο τουλάχιστον εξαιρετικό το φιλμ Return to Dust. Ενα κινέζικο auteur φιλμ και ταυτόχρονα μια δυνατή κοι κοινωνικη ματια από τον Γιν Ρου Τσεν Γιαν, που εξελίσσεται σε μια ποιητική σύλληψη της σύνθεσης Φύσης και Εαυτού, μέσα από τα προσεδεμενα στο χρόνο κοινωνικά συμβάντα και την επαφή του ενός προς τον άλλο, αντρών και γυναικών, εντός της ροής της ζωής και της σχέση μας μαζί της μέσα στον χρόνο.

Δίπλα σε τέτοιες δουλειές η αλήθεια είναι ότι άλλες μοιάζουν να έχουν μια λάμψη που υποχωρεί, πράγμα που δεν συμβαίνει όμως στη δημιουργία του Γκαστον Σολινιτσκι  Little Love Package, όπου το συναίσθημα, η πανέμορφη φωτογραφία και η προσωπική εξερεύνηση βρίσκονται ισορροπημένες και απολύτως ενεργές στην εξέλιξη της πλοκής του, την ίδια στιγμή που τα “Μαύρα γυαλιά”  με την Ιλενια Παστοραλι και την Ασία Αρτζεντο του πάλαι πότε σημαντικού σκηνοθέτη  Νταρτζεντο δείχνουν τη δύναμη που διατηρεί η πινελιά του μεγάλου δημιουργού, ενώ το Call Jane της Φικις Ναγκι, μας άφησε τη γεύση μιας ενδιαφέρουσα δουλειάς που θα μπορούσε να τολμήσει. περισοοστερο. 

© Little Magnet Films / Filmy Wiktora