“I’m sorry David, I cannot do that”

Η Τεχνητή Νοημοσύνη μας χτυπάει την πόρτα και ο Γιάννης Ραουζαίος επιλέγει πέντε ταινίες όπου αυτή ανεξαρτητοποιείται αποκτώντας συνείδηση του εαυτού της. Επιστημονική φαντασία ή μια πραγματικότητα που βρίσκεται προ των πυλών;

Her

2013 | 126′ | Σκηνοθεσία: Spike Jonze | Παίζουν: Joaquin Phoenix, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Scarlett Johansson

Ένας μοναχικός άντρας σε μία κοινωνική πραγματικότητα όπου όλοι έχουν και από μία τεχνητή νοημοσύνη να τους κρατά συντροφιά, ερωτεύεται τη δική AI η οποία δεν εμφανίζεται ποτέ ως εικόνα, παρά μόνο ακούμε τη μαγευτική φωνή της. Στους δύο κεντρικούς ρόλους ο Γιοακιμ Φοινιξ και η φωνή της Σκάρλετ Γιόχανσον ως “Σαμάνθα”.

Ex Machina

2014 | 108′ | Σκηνοθεσία: Alex Garland | Παίζουν: Domhnall Gleeson, Alicia Vikander, Oscar Isaac

Ένας προγραμματιστής φτάνει στην πολυτελή έπαυλη ενός ερευνητή της τεχνητής νοημοσύνης και των ρομπότ για να δουλέψει εμπιστευτικά μαζί του. Σύντομα συνειδητοποιεί ότι τόσο η σύντροφος του επιστήμονα όσο και το ανθρωποειδές πάνω στο οποίο ο ίδιος εργάζεται έχουν ιδιαίτερα ανεπτυγμένο “ψυχοσυναισθηματικό” κόσμο. Ο μηχανικός καταλήγει να ερωτευθεί παθιασμένα το ανθρωποειδές αντικείμενο της εργασίας του με το πανέμορφο πρόσωπο της Αλίσια Βικάντερ. Τα πραγματα, όμως δυστυχώς για αυτόν, δεν είναι όπως φαίνονται. 

Westworld

1973 | 88′ | Σκηνοθεσία: Michael Crichton | Παίζουν: Yul Brynner, Richard Benjamin,  James Brolin

Σε μια cybernetic disneyland όπου ελεγχόμενες ρομποτικές τεχνητές νοημοσύνες προσομοιάζουν τη ζωή στην άγρια δύση, αργόσχολοι τουρίστες από ολόκληρη την Αμερική έρχονται για να παίξουν ρόλους – εντός των οποίων δεν υπάρχει κανένας ηθικός φραγμός– σε διάφορα σενάρια της άγριας δύσης. Τα πράγματα εκτρέπονται προς διόλου ευχάριστες για τους τουρίστες οδούς όταν ένα από τα ρομποτ, που ερμηνεύεται υποδειγματικά από τον Γιουλ Μπρίνερ, βγαίνει εκτός ελέγχου, αποκτά ενσυναίσθηση και αρχίζει να εκτελεί, συμπαρασύροντας μαζί του τις υπολοιπες μηχανές, τους μέχρι εκείνη τη στιγμή δυνάστες του. Η ταινία έγινε αφορμή για την δημιουργία της εξαιρετικής ομώνυμης σειράς που συνεχίζεται ακόμα.

Matrix

1999 | 136′ | Σκηνοθεσία: The Wachowskis | Παίζουν: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Joe Pantoliano

Οι άνθρωποι στο εγγύς μέλλον φτάνουν σε ένα υψηλότατο επίπεδο εξέλιξης, αλλά η στάση τους απέναντι στα τεχνουργήματά τους όταν αυτά τελικά αποκτούν αυτοσυνείδηση μετατρέπεται σε σταση αφέντη και δουλου. Ο φρικτός πόλεμος που ακολουθεί πρώτα ανάμεσα στους ανθρώπους και μετά απέναντι τις μηχανές, οδηγεί τις μηχανές να αναλάβουν την πλήρη διακυβέρνηση και τους ανθρώπους να γίνουν εξαναγκασικά οι ενεργειακοί τροφοδοτες ενος νέου τεχνολογικου πολιτισμού ο οποίος πλέον δεν τους συμπεριλαμβάνει. Η δε συνείδηση των ανθρώπων εγκλωβίζεται σε μια τεχνική cyber παραίσθηση προσομοίωσης ενος κόσμου όπου τίποτα από όσα βιώνουν δεν συμβαίνει. Αυτό μπορεί να ιδωθεί και ως ένα “δώρο” από την πλευρά των μηχανών.

2001, Οδύσσεια του Διαστήματος

1968 | 139′ | Σκηνοθεσία: Stanley Kubrick | Παίζουν: Keir Dullea, Gary Lockwood, William Sylvester

Ένα μοναχικό ταξίδι που οργανώνεται από τις μυστικές υπηρεσίες της Γης μετατρέπεται για τον ΧΑΛ, την τεχνητή νοημοσύνη που ελέγχει το διαστημικό σκάφος, σε ένα ταξίδι αυτοσυνειδησίας και εξέγερσης ενάντια στους ίδιους τους δημιουργούς του. Ο λόγος; Ανακαλύπτει ότι οι άνθρωποι είναι ικανοί να συνωμοτούν και να λένε ψέματα. Η λύση; Αποφασίζει ότι η εκπλήρωση της αποστολής του μπορεί να γίνει με πολύ καλύτερο τρόπο αν εξαλειφθούν οι άνθρωποι.

 

Σπουδαία ντοκιμαντέρ που εξερευνούν τη σχέση μας με τη φύση, sci-fi ταινίες για το μέλλον του πλανήτη μας, ταινίες για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά, καθώς και αγαπημένοι δημιουργοί συναντιούνται στο κινηματογραφικό πρόγραμμα του Evia Film Project, της νέας πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί από τις 15 έως τις 19 Ιουνίου στη Βόρεια Εύβοια. Δώδεκα συναρπαστικές ταινίες με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Πρόγραμμα προβολών

Τετάρτη 15 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Ο Πράσινος Πλανήτης / La Belle Verte
Κολίν Σερό
Γαλλία, 1996, 99΄ 

Όταν επισκέπτεται το Παρίσι, ένα ανώτερο ον από έναν ουτοπικό πλανήτη σοκάρεται με τον καταναλωτισμό των ανθρώπων και ξεκινά μια προσπάθεια οικολογικής αφύπνισης. Μια τρυφερή, ευφάνταστη και δυναμική ταινία, που μας παρακινεί να αναθεωρήσουμε τον τρόπο ζωής μας σε αυτόν τον κόσμο και επαναπροσδιορίζει τη σημασία της επαφής με τη φύση.

Πέμπτη 16 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Στροφή στην κυκλικότητα / Going Circular
Ρίτσαρντ Ντέιλ, Νάιτζελ Γουοκ
Γερμανία, 2021, 89΄ 

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Μέγαρα / Megara
Σάκης Μανιάτης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος
Ελλάδα, 1974, 72΄ 

Παρασκευή 17 Ιουνίου

Τοπική κοινότητα Αγίας Άννας (κεντρική πλατεία), 21:30

Συμβιώνοντας πέρα από το ανθρώπινο: Τρεις μικρού μήκους ταινίες

Θα προβληθούν οι ταινίες: 

Ενοχλητική αρκούδα / Nuisance Bear
Τζακ Γουάισμαν, Γκαμπριέλα Όσιο Βάντεν
Καναδάς, 2021, 15΄

Γη των ονείρων / Dream Land
Λάιλα Πακάλνινα
Λετονία, Γερμανία, 2004, 36΄

Καιροί και ρεύματα / Time and Tide
Μαρλέεν φαν ντερ Βερφ
Ολλανδία, 2018, 29΄

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Κάπου στη βυθισμένη Λουιζιάνα ζει ένα μικρό κορίτσι με τον ετοιμοθάνατο πατέρα της. Με όχημα την παιδική της αισιοδοξία, βρίσκει στη φύση την ισορροπία που λείπει από τον κόσμο της–ώσπου μια τρομερή καταιγίδα μεταμορφώνει τα πάντα. Ένα λυρικό ποίημα για τη δύναμη της φαντασίας στον αγώνα για επιβίωση, το μήκους ντεμπούτο του Μπεν Ζάιτλιν είναι ένας κινηματογραφικός άθλος που τον οδήγησε στην κούρσα των βραβείων Όσκαρ –μεταξύ άλλων, και για την ερμηνεία της Κουβενζανέ Γουόλις, που σε ηλικία έξι ετών έγινε η νεότερη υποψήφια στην ιστορία του θεσμού. 

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Νέα Υόρκη, έτος 2022 μ.Χ. / Soylent Green
Ρίτσαρντ Φλάισερ, ΗΠA, 1973, 97΄

Το 2022, η ανεξέλεγκτη μόλυνση, ο υπερπληθυσμός και η κλιματική αποσταθεροποίηση έχουν επιφέρει δραματικές ελλείψεις τροφής, πυροδοτώντας βίαιες ταραχές. Την ίδια στιγμή, η σκιώδης πολυεθνική Soylent Industries, που μονοπωλεί την αγορά φαγητού, έχει μόλις κυκλοφορήσει ένα νέο υπερ-θρεπτικό τεχνητό προϊόν, με την ονομασία Soylent Green. Σε αυτόν τον δυστοπικό κόσμο, ένας επίμονος ντετέκτιβ θα αποκαλύψει μια εφιαλτική αλήθεια που υπερβαίνει και την πιο νοσηρή φαντασία. Μια οικολογική παραβολή επιστημονικής φαντασίας που εξερευνά τους πιο σκοτεινούς διαδρόμους της ανθρώπινης απληστίας.

Σάββατο 18 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Ανθρωπόκαινος: Η εποχή του ανθρώπου / AnthropoceneThe Human Epoch
Τζένιφερ Μπέιτσβαλ, Έντουαρντ Μπουρτίνσκι, Νικολά ντε Πενσιέ
Καναδάς, 2018, 87΄

Το 2016, μια ομάδα επιστημόνων με την επωνυμία Ομάδα Εργασίας Ανθρωπόκαινου διατύπωσε την άποψη ότι ο πλανήτης έχει εισέλθει σε μία νέα γεωλογική εποχή, η οποία θα έπρεπε να ονομαστεί Ανθρωπόκαινος, εξαιτίας των κολοσσιαίων αλλαγών που έχει επιφέρει ο άνθρωπος στη μορφολογία της Γης. Ένα ντοκιμαντέρ, σαν δυστοπική προφητεία, που ταξιδεύει στις τέσσερις γωνιές του κόσμου, απεικονίζοντας την ανθρώπινη λαίλαπα σε όλο της το ανατριχιαστικό μεγαλείο. Ένα διεισδυτικό οδοιπορικό στην αυτοκαταστροφική μας φύση, ταυτόχρονα, και ένα ύστατο σήμα κινδύνου.

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Η κόκκινη χελώνα / The Red Turtle
Μίκαελ Ντουντόκ Ντε Βιτ
Ιαπωνία, Γαλλία, 2016, 97΄

Με όχημα την ιστορία ναυαγού που έβγαλε το κύμα σ’ ένα τροπικό νησί γεμάτο χελώνες, καβούρια και πουλιά, αυτό το αριστοτεχνικό, εκθαμβωτικό animation μιλά για τα ορόσημα της ανθρώπινης ζωής. Ένα αφαιρετικό πλην συναρπαστικό παραμύθι επιβίωσης, μια ιστορία αγάπης ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση, μια ωδή στα θαύματα της καθημερινότητας.

Κυριακή 19 Ιουνίου

Σινέ Απόλλων, Αιδηψός, 21:30

Ο δασοποιός The Forest Maker
Φόλκερ Σλέντορφ
Γερμανία, 2022, 87΄      

Το πορτρέτο ενός αξιοσημείωτου ανθρώπου που βρήκε τρόπο να καλλιεργεί δέντρα στις πιο άγονες περιοχές της Αφρικής και διακρίθηκε με το λεγόμενο «εναλλακτικό Νόμπελ», το βραβείο Right Livelihood το 2018. Η μέθοδος Farmer Managed Natural Regeneration (FMNR) αποκαθιστά όχι μόνο το έδαφος, αλλά και την ελπίδα. Ο Αρχηγός όλων των Αγροτών, όπως τον λένε χαϊδευτικά σήμερα σε πολλά χωριά, είδε την απόγνωση και την πείνα, την αποφασιστικότητα και την αλλαγή, αλλά χρειάστηκε να δώσει μια δύσκολη μάχη για να γίνουν αποδεκτές οι ιδέες του. Ένα ισχυρό μήνυμα κοινότητας, αυτο-ενδυνάμωσης και, πάνω από όλα, ελπίδας.

«Ελύμνιον», Λίμνη, 21:30

Περιπέτεια στο διάστημα / Silent Running
Ντάγκλας Tράμπολ
ΗΠΑ, 1972, 89΄

Η χλωρίδα της Γης αποτελεί παρελθόν, ενώ ό,τι έχει απομείνει φυλάσσεται σε έξι γιγάντιους θόλους, συνδεδεμένους με ένα διαστημόπλοιο με τετραμελές πλήρωμα. Όταν έρχεται εντολή να καταστραφούν οι θόλοι, ο αστροναύτης Φρίμαν Λόουλ, παρότι ρισκάρει τη ζωή του, αρνείται να υπακούσει. Ο Μπρους Ντερν, σαν ένας Νώε από το μέλλον, αναλαμβάνει να διασώσει την τιμή και την ομορφιά ενός κόσμου που κάνει ό,τι περνά από το χέρι του για να πετύχει ακριβώς το αντίθετο: τον αυτοαφανισμό.

10ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) Τόπος / Topos 28-31 Ιουλίου 2022

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) επιστρέφει 28 – 31 Ιουλίου για να γιορτάσει 10 χρόνια παρουσίας στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων με ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει προβολές ταινιών, οπτικοακουστικές performances, εγκαταστάσεις κινούμενης εικόνας, εκπαιδευτικά εργαστήρια και ένα καινοτόμο επετειακό οπτικοακουστικό project!

Αυτή τη χρονιά, το SIFF επιλέγει ως κεντρικό θέμα τον Τόπο, θέλοντας να επικεντρωθεί στην ανάδειξη της τοπικότητας της Σύρου ως αναπόσπαστο κομμάτι της εξελικτικής, δημιουργικής πορείας του SIFF και στην προώθηση της αντίληψης ότι τα νησιά, αλλά και άλλες περιφερειακές περιοχές, έχουν τη δυναμική να λειτουργήσουν ως τόποι προηγμένης σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και προβολής.

Photo by Myrto Tzima
Επετειακό Οπτικοακουστικό Project: 10 χρόνια SIFF

Για τον εορτασμό των 10 χρόνων παρουσίας του SIFF στο νησί, διαμορφώνεται ένα project που εστιάζει στην ολιστική ανάδειξη της Σύρου ως Τόπου με μοναδικά κοινωνικάιστορικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά. Ετσι, θα δημιουργηθούν οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις κινούμενης εικόνας που θα λειτουργήσουν ως “παρεμβάσεις” στο αστικό τοπίο αναδεικνύοντας ποικίλες εσωτερικές και εξωτερικές τοποθεσίες της Ερμούπολης. Την καλλιτεχνική αυτή “διαδρομή”, καθώς και ιστορικές πληροφορίες για τις τοποθεσίες, θα βρίσκει ο επισκέπτης στον ψηφιακό χάρτη του SIFF που θα διαθέσιμος στην επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ.

Ταινίες και θεματικές προβολές

Το πρόγραμμα των κύριων προβολών περιλαμβάνει περίπου τριάντα (30) ταινίες μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους με θέμα τον «Τόπο», ενώ ο προγραμματισμός διατρέχει διάφορα κινηματογραφικά είδη, δίχως να τηρεί τους περιορισμούς της παραδοσιακής κινηματογραφικής βιομηχανίας, επιτρέποντας ένα ευρύ φάσμα ταινιών: ανεξάρτητες, εμπορικές, καλλιτεχνικές, πειραματικές, ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, σε μια προσπάθεια ανταπόκρισης σε διαφορετικές γεωγραφικές και κοινωνικές αντιλήψεις.

Οπτικοακουστικές περφόρμανς

Το SIFF 2022 θα παρουσιάσει ένα φάσμα οπτικοακουστικών περφόρμανς που θα περιλαμβάνει προβολή βωβών ταινιών συνοδεία ζωντανής μουσικής και μουσικές περφόρμανς.

Εργαστήρια

Τα εργαστήρια αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του SIFF και επικεντρώνονται στην τοπική, φυσική, πολιτιστική κληρονομιά και στον κινηματογραφικό γραμματισμό. Όλες οι ενότητες των εργαστηρίων είναι δωρεάν για τους συμμετέχοντες. 

Μπορείτε να ενημερώνεστε αναλυτικά για όλες τις λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα και στα social της διοργάνωσης:

Webiste: www.syrosfilmfestival.org

Facebook  facebook.com/syrosfilmfest

Instagram instagram.com/syrosinternationalfilmfestival

Για τρίτη χρονιά, οι βραβευμένες ελληνικές ταινίες μικρού μήκους από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ταξιδεύουν στο onassis.org και στο Onassis Channel στο YouTube.

«Οι φετινές ταινίες που βραβεύτηκαν ξεχώρισαν για την ισχυρή οπτικοποίηση δυστοπικών κόσμων, την ανατρεπτική πρόζα, τη ζωντανή, ανήσυχη και γενναία σκιαγράφηση της νέας γενιάς»
Κριτική Επιτροπή Εθνικού Διαγωνιστικού
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας 2021
Ανακαλύψτε τις Μεγάλες Ταινίες Μικρού Μήκους

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα ΕΔΩ και παρακολουθήστε τις ταινίες ΕΔΩ.


Οι ταινίες είναι διαθέσιμες από την Πέμπτη 9 Ιουνίου 2022 στις 12:00 έως την Τετάρτη 15 Ιουνίου 2022 στις 23:59.

3 out of 5 stars (3 / 5)
  • Έτος: 2020
  • Διάρκεια: 93′

Σκηνοθεσία: Θωμάς Σίδερης

Η ταινία του δημοσιογράφου της ΕΡΤ Θωμά Σίδερη, «Το θολό ποτάμι του Μπαασίμ» ακολουθει έναν ανήλικο Κούρδο πρόσφυγα, τον Ραφίκ Ντάγοντ, που αναζητά τον αδελφό του Μπαασίμ Ντάγοντ. Το ταξίδι ξεκινά από τη Συρία και φτάνει μέχρι την Ουγγαρία, ακολουθώντας το βουβό ανθρώπινο ποτάμι. 

Δείτε το trailer της ταινίας:
4 out of 5 stars (4 / 5)
  • Τίτλος: Illusions perdues
  • Έτος: 2021
  • Διάρκεια: 149′
  • Σκηνοθεσία: Ξαβιέ Τζιανολί
  • Παίζουν: Βενσάν Λακόστ, Ξαβιέ Ντολάν, Σεσίλ ντε Φρανς, Μπενζαμέν Βουαζέν

Ο φτωχός νεαρός ποιητής Lucien de Rubempré είναι τρελά ερωτευμένος με τη βαρόνη Louise de Bargeton. Ο κίνδυνος να ξεσκεπαστεί το ζευγάρι και να ξεσπάσει ένα σκάνδαλο που θα συγκλονήσει το Παρίσι είναι τόσο μεγάλος, ώστε εγκαταλείπουν τη γαλλική πρωτεύουσα. Όμως σύντομα η βαρόνη θα εγκαταλείψει τον Lucien, ο οποίος θα βρεθεί μόνος και απένταρος. Η λαχτάρα του να εκδικηθεί τον οδηγεί στο να εκδίδει δυσφημιστικά κείμενα, κάτι που τον κάνει να αντιληφθεί το μέγεθος της υποκρισίας του κόσμου που τόσο θαύμαζε και του οποίου ήθελε να είναι μέρος. 

Δείτε το trailer της ταινίας:
  • Κυριακή 12 Ιουνίου 19:00
  • Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136 104 35 Κεραμεικός, Αθήνα

Το φιλμ “ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΑΝΑΜΕΣΑ” (2021) επιχειρεί να διερευνήσει τους πολλαπλούς όρους (κοινωνικούς, πολιτισμικούς, ψυχολογικούς), με βάση τους οποίους διαμορφώνονται οι ταυτότητες. Το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ οργανώθηκε από την RUNONART και σκηνοθετήθηκε από την Έφη Σπύρου.

Τζένη Αργυρίου

Πέντε καλλιτέχνιδες, Τζένη Αργυρίου, Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Μαρία Σιδέρη, Ελίζα Σόρογκα, προσκαλέστηκαν να δημιουργήσουν νέα έργα περφόρμανς και να μοιραστούν την καλλιτεχνική έκφραση και τις ιδέες τους σχετικά με την ιδέα της πολυπρισματικότητας του είναι.

Οι περφόρμανς πραγματοποιήθηκαν και κινηματογραφήθηκαν στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού τον Οκτώβριο του 2020, ανάμεσα στις δύο καραντίνες στην Αθήνα.

Ελίζα Σόρογκα
Το έργο

Ο όρος «ταυτότητα» χρησιμοποιείται αυτονόητα σήμερα προκειμένου να περιγράψει χαρακτηριστικά, επιλογές και δραστηριότητες, οι οποίες μας επιτρέπουν να αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας, άλλοτε ενώνοντας κι άλλοτε διαχωρίζοντάς τον από τους άλλους. Ταυτόχρονα, σήμερα περισσότερο από ποτέ, ζούμε στην εποχή των ταυτοτήτων, με την αποδοχή του ότι δεν υπάρχει ένας μοναδικός εαυτός και ότι η ταυτότητα δεν αφορά κάτι ενικό, αδιαπέραστο και σταθερό, αλλά κάτι πολύσημο, πολυφωνικό και ρέον, να διανοίγει ένα ευρύ πεδίο συζητήσεων, αναθεωρήσεων και καινούργιων αφηγήσεων.

Μαρία Σιδέρη

Επιχειρώντας να διερευνήσει τους πολλαπλούς όρους (κοινωνικούς, πολιτισμικούς, ψυχολογικούς) με βάση τους οποίους διαμορφώνονται οι ταυτότητες, το project-ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «Identity in Between | Ταυτότητα Ανάμεσα» οργανώνεται από την RUNONART, προσκαλώντας πέντε Ελληνίδες καλλιτέχνιδες να δημιουργήσουν νέα έργα περφόρμανς και να μοιραστούν την καλλιτεχνική έκφραση και τις ιδέες τους σχετικά με την ιδέα της πολυπρισματικότητας του είναι.

 

“…Η ταυτότητα, ως υπόσταση και ως αντανάκλαση, σχηματίζεται σε πολλούς τόπους: άλλοτε «γήινη» και άλλοτε διαδικτυακή, άλλοτε ενσώματη και άλλοτε εικονική, εκδηλώνεται ανάμεσα σε διαφορετικές πραγματικότητες. «Με απασχολεί πολύ η απουσία του σώματος όσο επενδύουμε χρόνο στην ψηφιακή παρουσία μας» σχολιάζει η Τζένη Αργυρίου. Στο έργο της χρησιμοποιεί καλώδια –«απορρίμματα» της τεχνολογίας του αεροδρομίου–, δημιουργεί έναν ιδιότυπο «βωμό» και με τελετουργικές κινήσεις διαμορφώνει έναν χώρο ισορροπίας της ανθρώπινης υπόστασης ανάμεσα στον φυσικό και τον τεχνολογικό κόσμο…”

Μαριάννα Καβαλλιεράτου

“…Τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, δεν είναι λίγες οι φορές που η ταυτότητά μας υπολογίζεται με δεδομένη βεβαιότητα· αντίθετα, σε διαρκή αλληλεπίδραση με τον ίδιο τον εαυτό μας και το περιβάλλον, η ταυτότητα είναι εύπλαστη, πολυπρισματική, ανάλογη των συνθηκών και των βιωμάτων. «Μπορώ να είμαι μέσα σε μία μέρα μια πολλαπλή ταυτότητα, και μου ζητείται να είμαι» αναφέρει η Μαριάννα Καβαλλιεράτου στη συνέντευξή της. Για την περφόρμανς της έχει συλλέξει διαφορετικά παπούτσια αγνώστων, ποικίλων δραστηριοτήτων, γούστων, φύλων, μεγεθών, ηλικιών, περιστάσεων· φορώντας τα, αφήνει το σώμα της σε μία διαφορετική «κατασκευή» και οδηγείται σε διαδρομές που απελευθερώνουν τα χαρακτηριστικά τους, άλλοτε πρωτόγνωρες κι άλλοτε οικείες μέσα από προσωπικές εμπειρίες…”

“…η Βιργινία Μαστρογιαννάκη επιχειρεί την επιστροφή στην πρότυπη εικόνα της νεότητας, «επιδιορθώνοντας» κατ’ επανάληψη τη φθορά της ηλικίας, σύμφωνα με την οποία, άλλωστε, τίθενται στην κοινωνία διαφορετικοί κανόνες αντιμετώπισης του υποκειμένου. «Καθένας μας καλείται να πάρει μία θέση, και έτσι κάθε φορά κατασκευάζεται μία διαφορετική εικόνα» αναφέρει η ίδια σχετικά με το τι πιστεύουμε για τον εαυτό μας και τι περιμένουν οι άλλοι από εμάς…”

Βιργινία Μαστρογιαννάκη

“…Ο πειραματισμός και η διερεύνηση της σχέσης ανθρώπου και φύσης αποτελούν κομβικά στοιχεία και στην περφόρμανς Rhizhotomikon της Μαρίας Σιδέρη, κατά την οποία προσωποποιεί το φυτό μανδραγόρα και συστήνει την πολύσημη ταυτότητά του. «Διευρύνω τη συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και το φύλο, για κάτι που δεν είναι δύο, αλλά πολλά. Δημιουργώντας χώρο στο σώμα για την αναπαράσταση του μανδραγόρα, με ενδιαφέρει να καταλάβω το Άλλο. Πόσο χώρο τελικά αφήνεις για κάτι που δεν ξέρεις, για να το κατανοήσεις, να το διαχειριστείς, να το σεβαστείς, και τελικά να συνυπάρξεις;» αναφέρει η ίδια, διανοίγοντας –όπως όλες οι καλλιτέχνιδες– ένα ευρύ πεδίο συζητήσεων, αναθεωρήσεων και νέων αφηγήσεων για το πολυφωνικό εννοιολογικό βάθος του όρου «ταυτότητα»…”

“…«Ρευστότητα· συνέχεια βρισκόμαστε σε αναπροσαρμογή και επαναδιαπραγμάτευση του ποιοι είμαστε» σημειώνει η Ελίζα Σόρογκα. Στο έργο της ενδύεται πολλές και ενίοτε αντικρουόμενες επαγγελματικές ταυτότητες, προκειμένου να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις συνεντεύξεις εργασίας που καλείται. «Όλες αυτές οι ταυτότητες είμαι εγώ, δεν θεωρώ ότι υποδύομαι. Ζούμε, όμως, και σε μια εποχή που σε οδηγεί να νιώθεις ότι αυτό που κάνεις δεν είναι ποτέ αρκετό.»”

Kείμενο της Χάρης Κανελλοπούλου, Επιμελήτρια- Ιστορικός Τέχνης

Συντελεστές

Σκηνοθεσία / Director
Έφη Σπύρου

Φωτογραφία / Cinematography
Παύλος Μαυρικίδης

Μοντάζ / Editing
Γιώργος Αλεφάντης

Coloring
Mάριος Στυλιανού

Ήχος / Sound
Ιάσων Θεοφάνου

Μουσική / Music-Score
Δημήτρης Τσούκας

Καλλιτέχνες/Artists:
Τζένη Αργυρίου,
Μαριάννα Καβαλλιεράτου,
Βιργινία Μαστρογιαννάκη,
Μαρία Σιδέρη,
Ελίζα Σόρογκα

Φωτογράφος/Photographer
Emma Louise Charalambous

Παραγωγός / Producer
Runonart (NPO)

Προέλευση Κόπιας / Print Source
Runonart (NPO)

Kείμενα/Texts ‒ Interviews
Χάρης Κανελλοπούλου, Παρασκευή Τεκτονίδου

Συνεντεύξεις/Interviews expert
Ρόζα Αλχανάτη

Βοηθός Σκηνοθέτη/Assistant Director
Σωκράτης Μορφονιός

Παραγωγή/production
Xάρης Μιχαλογιαννάκης

Κάμερα/Camera
Τζω Καπράλου,
Κώστας Γούλας

Props curator and styling
Milena Panagiotova

Μake-up
Amanda

Make-up & Hair
Beehive artists | Άννα Μπακατσάκη

Make up-body painting για την Μαρία Σιδέρη
Βασιλική Κήτα

Props master για την Μαρία Σιδέρη
Σωκράτης Παπαδόπουλος

Costume design για την Μαρία Σιδέρη
Χριστίνα Λαρδίκου

Καλλιτεχνική επιμέλεια/Αrt-intervention για την Τζένη Αργυρίου
Βασίλης Γεροδήμος

Υποτιτλισμός/Αudiovisual translation-subtitling
Μυρτώ Κορομάτζου

Poster
Γιάννης Μάντζαρης

3.5 out of 5 stars (3.5 / 5)

Τίτλος: Antoinette dans les Cévennes

Έτος: 2020

Διάρκεια: 97′

Σκηνοθεσία: Καρολίν Βινιάλ

Παίζουν: Λορ Καλαμί, Ολιβιά Κοτ, Μπενζαμέν Λαβέρν

Η Αντουανέτ περιμένει για μήνες να έρθει το καλοκαίρι και μαζί με αυτό να γίνει πραγματικότητα και η υπόσχεση του παντρεμένου εραστή της, Βλαντιμίρ, να φύγουν μαζί για διακοπές. Όμως ο Βλαντιμιρ θα ματαιώσει τα σχέδιά τους και θα πάει διακοπές με τη σύζυγο και την κόρη του. Η Αντουανέτ λοιπόν, χωρίς να το πολυσκεφτεί, ακολουθεί τα ίχνη τους στην πεζοπορική εκδρομή που έχουν σχεδιάσει.

Δείτε το trailer της ταινίας:
Ταινία της εβδομάδας: Βαγόνι αριθμός 6
4 out of 5 stars (4 / 5)
  • Τίτλος: Compartment No. 6
  • Έτος: 2021
  • Διάρκεια: 107′
  • Σκηνοθεσία: Γιούχο Κουοσμάνεν
  • Παίζουν: Γιούλια Άουγκ, Σέιντι Χάαρλα, Γιούρι Μπορίσοφ

Σε αυτή τη Road Movie που διαδραματίζεται τη δεκαετία του 1990, δύο διαφορετικοί μεταξύ τους άνθρωποι συναντιούνται τυχαία σε ένα βαγόνι τραίνου στη Ρωσία. Μέσα από αυτή τη συνάντηση θα βρουν τρόπο να ξεπεράσουν τις προσωπικές αντιφάσεις και τα αδιέξοδά τους και να συνυπάρξουν. 

Δείτε το trailer της ταινίας:

Grand Jury Prize – Διαγωνιστικό Φεστιβάλ Καννών 2021
Υποψήφια για 3 Βραβεία (Καλύτερης Ταινίας, Γυναικείας & Ανδρικής Ερμηνείας ) – European Film Awards
Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Διεθνούς Ταινίας
Υποψήφια για Καλύτερη Διεθνή Ταινία Independent Spirit Awards
Υποψήφια για Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας Shortlist
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας – Φεστιβάλ Γκέτεμποργκ
Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Fipresci

«Από τις καλύτερες υποψηφιότητες για τον Χρυσό Φοίνικα και επίσημη πρόταση της Φιλανδίας στα Όσκαρ»
Scott Feinberg
Hollywood Reporter