
- Κυριακή 12 Ιουνίου 19:00
- Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136 104 35 Κεραμεικός, Αθήνα
Το φιλμ “ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΑΝΑΜΕΣΑ” (2021) επιχειρεί να διερευνήσει τους πολλαπλούς όρους (κοινωνικούς, πολιτισμικούς, ψυχολογικούς), με βάση τους οποίους διαμορφώνονται οι ταυτότητες. Το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ οργανώθηκε από την RUNONART και σκηνοθετήθηκε από την Έφη Σπύρου.

Πέντε καλλιτέχνιδες, Τζένη Αργυρίου, Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Μαρία Σιδέρη, Ελίζα Σόρογκα, προσκαλέστηκαν να δημιουργήσουν νέα έργα περφόρμανς και να μοιραστούν την καλλιτεχνική έκφραση και τις ιδέες τους σχετικά με την ιδέα της πολυπρισματικότητας του είναι.
Οι περφόρμανς πραγματοποιήθηκαν και κινηματογραφήθηκαν στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού τον Οκτώβριο του 2020, ανάμεσα στις δύο καραντίνες στην Αθήνα.

Το έργο
Ο όρος «ταυτότητα» χρησιμοποιείται αυτονόητα σήμερα προκειμένου να περιγράψει χαρακτηριστικά, επιλογές και δραστηριότητες, οι οποίες μας επιτρέπουν να αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας, άλλοτε ενώνοντας κι άλλοτε διαχωρίζοντάς τον από τους άλλους. Ταυτόχρονα, σήμερα περισσότερο από ποτέ, ζούμε στην εποχή των ταυτοτήτων, με την αποδοχή του ότι δεν υπάρχει ένας μοναδικός εαυτός και ότι η ταυτότητα δεν αφορά κάτι ενικό, αδιαπέραστο και σταθερό, αλλά κάτι πολύσημο, πολυφωνικό και ρέον, να διανοίγει ένα ευρύ πεδίο συζητήσεων, αναθεωρήσεων και καινούργιων αφηγήσεων.

Επιχειρώντας να διερευνήσει τους πολλαπλούς όρους (κοινωνικούς, πολιτισμικούς, ψυχολογικούς) με βάση τους οποίους διαμορφώνονται οι ταυτότητες, το project-ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «Identity in Between | Ταυτότητα Ανάμεσα» οργανώνεται από την RUNONART, προσκαλώντας πέντε Ελληνίδες καλλιτέχνιδες να δημιουργήσουν νέα έργα περφόρμανς και να μοιραστούν την καλλιτεχνική έκφραση και τις ιδέες τους σχετικά με την ιδέα της πολυπρισματικότητας του είναι.
“…Η ταυτότητα, ως υπόσταση και ως αντανάκλαση, σχηματίζεται σε πολλούς τόπους: άλλοτε «γήινη» και άλλοτε διαδικτυακή, άλλοτε ενσώματη και άλλοτε εικονική, εκδηλώνεται ανάμεσα σε διαφορετικές πραγματικότητες. «Με απασχολεί πολύ η απουσία του σώματος όσο επενδύουμε χρόνο στην ψηφιακή παρουσία μας» σχολιάζει η Τζένη Αργυρίου. Στο έργο της χρησιμοποιεί καλώδια –«απορρίμματα» της τεχνολογίας του αεροδρομίου–, δημιουργεί έναν ιδιότυπο «βωμό» και με τελετουργικές κινήσεις διαμορφώνει έναν χώρο ισορροπίας της ανθρώπινης υπόστασης ανάμεσα στον φυσικό και τον τεχνολογικό κόσμο…”

“…Τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, δεν είναι λίγες οι φορές που η ταυτότητά μας υπολογίζεται με δεδομένη βεβαιότητα· αντίθετα, σε διαρκή αλληλεπίδραση με τον ίδιο τον εαυτό μας και το περιβάλλον, η ταυτότητα είναι εύπλαστη, πολυπρισματική, ανάλογη των συνθηκών και των βιωμάτων. «Μπορώ να είμαι μέσα σε μία μέρα μια πολλαπλή ταυτότητα, και μου ζητείται να είμαι» αναφέρει η Μαριάννα Καβαλλιεράτου στη συνέντευξή της. Για την περφόρμανς της έχει συλλέξει διαφορετικά παπούτσια αγνώστων, ποικίλων δραστηριοτήτων, γούστων, φύλων, μεγεθών, ηλικιών, περιστάσεων· φορώντας τα, αφήνει το σώμα της σε μία διαφορετική «κατασκευή» και οδηγείται σε διαδρομές που απελευθερώνουν τα χαρακτηριστικά τους, άλλοτε πρωτόγνωρες κι άλλοτε οικείες μέσα από προσωπικές εμπειρίες…”
“…η Βιργινία Μαστρογιαννάκη επιχειρεί την επιστροφή στην πρότυπη εικόνα της νεότητας, «επιδιορθώνοντας» κατ’ επανάληψη τη φθορά της ηλικίας, σύμφωνα με την οποία, άλλωστε, τίθενται στην κοινωνία διαφορετικοί κανόνες αντιμετώπισης του υποκειμένου. «Καθένας μας καλείται να πάρει μία θέση, και έτσι κάθε φορά κατασκευάζεται μία διαφορετική εικόνα» αναφέρει η ίδια σχετικά με το τι πιστεύουμε για τον εαυτό μας και τι περιμένουν οι άλλοι από εμάς…”

“…Ο πειραματισμός και η διερεύνηση της σχέσης ανθρώπου και φύσης αποτελούν κομβικά στοιχεία και στην περφόρμανς Rhizhotomikon της Μαρίας Σιδέρη, κατά την οποία προσωποποιεί το φυτό μανδραγόρα και συστήνει την πολύσημη ταυτότητά του. «Διευρύνω τη συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και το φύλο, για κάτι που δεν είναι δύο, αλλά πολλά. Δημιουργώντας χώρο στο σώμα για την αναπαράσταση του μανδραγόρα, με ενδιαφέρει να καταλάβω το Άλλο. Πόσο χώρο τελικά αφήνεις για κάτι που δεν ξέρεις, για να το κατανοήσεις, να το διαχειριστείς, να το σεβαστείς, και τελικά να συνυπάρξεις;» αναφέρει η ίδια, διανοίγοντας –όπως όλες οι καλλιτέχνιδες– ένα ευρύ πεδίο συζητήσεων, αναθεωρήσεων και νέων αφηγήσεων για το πολυφωνικό εννοιολογικό βάθος του όρου «ταυτότητα»…”
“…«Ρευστότητα· συνέχεια βρισκόμαστε σε αναπροσαρμογή και επαναδιαπραγμάτευση του ποιοι είμαστε» σημειώνει η Ελίζα Σόρογκα. Στο έργο της ενδύεται πολλές και ενίοτε αντικρουόμενες επαγγελματικές ταυτότητες, προκειμένου να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις συνεντεύξεις εργασίας που καλείται. «Όλες αυτές οι ταυτότητες είμαι εγώ, δεν θεωρώ ότι υποδύομαι. Ζούμε, όμως, και σε μια εποχή που σε οδηγεί να νιώθεις ότι αυτό που κάνεις δεν είναι ποτέ αρκετό.»”
Kείμενο της Χάρης Κανελλοπούλου, Επιμελήτρια- Ιστορικός Τέχνης
Συντελεστές
Σκηνοθεσία / Director
Έφη Σπύρου
Φωτογραφία / Cinematography
Παύλος Μαυρικίδης
Μοντάζ / Editing
Γιώργος Αλεφάντης
Coloring
Mάριος Στυλιανού
Ήχος / Sound
Ιάσων Θεοφάνου
Μουσική / Music-Score
Δημήτρης Τσούκας
Καλλιτέχνες/Artists:
Τζένη Αργυρίου,
Μαριάννα Καβαλλιεράτου,
Βιργινία Μαστρογιαννάκη,
Μαρία Σιδέρη,
Ελίζα Σόρογκα
Φωτογράφος/Photographer
Emma Louise Charalambous
Παραγωγός / Producer
Runonart (NPO)
Προέλευση Κόπιας / Print Source
Runonart (NPO)
Kείμενα/Texts ‒ Interviews
Χάρης Κανελλοπούλου, Παρασκευή Τεκτονίδου
Συνεντεύξεις/Interviews expert
Ρόζα Αλχανάτη
Βοηθός Σκηνοθέτη/Assistant Director
Σωκράτης Μορφονιός
Παραγωγή/production
Xάρης Μιχαλογιαννάκης
Κάμερα/Camera
Τζω Καπράλου,
Κώστας Γούλας
Props curator and styling
Milena Panagiotova
Μake-up
Amanda
Make-up & Hair
Beehive artists | Άννα Μπακατσάκη
Make up-body painting για την Μαρία Σιδέρη
Βασιλική Κήτα
Props master για την Μαρία Σιδέρη
Σωκράτης Παπαδόπουλος
Costume design για την Μαρία Σιδέρη
Χριστίνα Λαρδίκου
Καλλιτεχνική επιμέλεια/Αrt-intervention για την Τζένη Αργυρίου
Βασίλης Γεροδήμος
Υποτιτλισμός/Αudiovisual translation-subtitling
Μυρτώ Κορομάτζου
Poster
Γιάννης Μάντζαρης