Παναγιώτα Καλλιμάνη (GR)
Ζενερίκ
>>> 24 & 25 Νοεμβρίου, 18:00, 19:00, 20:00 & 21:00 | 30′
Κέντρο Μελέτης Χορού Ντάνκαν, Βύρωνας

© Ole Marius Jøergensen
Το 2016 αγαπήσαμε όλο το πρόγραμμα του MIR, όμως μια παράσταση έκλεψε τις καρδιές κριτικών και θεατών: η Παγωμένη εικόνα της Παναγιώτας Καλλιμάνη, με 15 παιδιά από το Φυτώριο της ΚΣΟΤ να κινούνται αργά μέσα στο σχολείο του Δημήτρη Πικιώνη στον Λυκαβηττό. Ο Τύπος τη χαρακτήρισε μια από τις κορυφαίες θεατρικές στιγμές της χρονιάς. Τότε πολύς κόσμος ευχήθηκε να είχε συνέχεια αυτό το πρότζεκτ. Το MIR άκουσε αυτές τις ευχές αφού γιορτάζει τα δέκα χρόνια του, και έτσι η Παναγιώτα Καλλιμάνη συνεργάζεται και πάλι με τα παιδιά, που τώρα είναι πια στην εφηβεία, για να κάνουν την παράσταση Ζενερίκ. Όπου εμείς, περίεργοι και γοητευμένοι, κρυφοκοιτάζουμε τον ακατανόητο κόσμο των κοριτσιών στην εφηβεία… Η παράσταση θα γίνει στο Κέντρο Μελέτης Χορού Ντάνκαν στον Βύρωνα, στο σπίτι όπου έζησαν στη νεότητά τους, στις αρχές του 20ού αιώνα, η Ισιδώρα Ντάνκαν και ο αδελφός της Ραϋμόνδος. Όπως και το 2016, τα παιδιά στο φως του φεγγαριού θα καταφέρουν να ανοίξουν τις καρδιές μας για να φέρουν στην επιφάνεια τον πιο ευάλωτο, τον πιο ωραίο εαυτό μας.
Η Παναγιώτα Καλλιμάνη είναι χορεύτρια και χορογράφος. Ζει στο Παρίσι και στην Αθήνα. Σπούδασε χορό στο Παρίσι, στις Κάννες και στην Ανζέ και έχει συνεργαστεί με πολλούς γνωστούς χορογράφους, όπως με τους Bouvier-Obadia, τον Josef Nadj, τον Nasser Martin-Gousset, την Carlotta Ikeda κ.ά. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται περισσότερο με τη χορογραφία. Έργα της έχουν παρουσιαστεί στο εξωτερικό αλλά και στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Ιδέα: Παναγιώτα Καλλιμάνη/Panagiota Kallimani
Χορογραφία: Παναγιώτα Καλλιμάνη και οι μικρές χορεύτριες
Σχεδιασμός ήχου: Παναγιώτα Καλλιμάνη, Γιώργος Λουκρέζης και οι μικρές χορεύτριες
Σχεδιασμός φωτισμών: Παναγιώτα Καλλιμάνη & Γιώργος Λουκρέζης
Ερμηνεύουν: Υακίνθη Αλεξανδρίδου-Ζηλάκου, Μυρτώ Γιαννάκου, Αρασέλι Γκόμεζ, Αθηνά Κατσίμπρα, Μάγδα
Λύτρα, Μαρία Μεσσήνη, Βασιλική Μπουστα, Ηλέκτρα Σούλιου, Ελίζα Τιμοθεάτου
Παραγωγή/Production: Les productions de la Seine Florence Francisco
Συμπαραγωγή/Co-production: MIRfestival
Με την υποστήριξη των/Kindly supported by: Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης/State School of Dance, Κέντρο
Μελέτης Χορού Ντάνκαν/ Duncan Dance Center.
Massimo Furlan (CH)
Travelling
>>> 24-30 Νοεμβρίου, 20:30 | 120′
Κάπου στην Αθήνα, σε μέρος μυστικό.
Αφετηρία και τέρμα: Rabbithole Art & Performance Space

Ο Ελβετός Massimo Furlan, με εμφανίσεις και διακρίσεις στις πιο μεγάλες ευρωπαϊκές σκηνές, φτιάχνει κόσμους από παράξενες εικόνες που ακόμα και στις πιο μελαγχολικές τους εκδοχές εμποτίζονται με το ιδιόμορφο και ανατρεπτικό χιούμορ του. Το MIR παρουσιάζει την αθηναϊκή εκδοχή του έργου του Travelling, ενός έργου-περιπέτειας και εμπειρίας. Το Travelling είναι ένα μαγικό και μυστικό ταξίδι που εκτυλίσσεται μέσα κι έξω από ένα λεωφορείο. Οι θεατές, σαν επισκέπτες σε ένα είδωλο της πόλης που γνωρίζουν, ανακαλύπτουν μια άγνωστη εικόνα της καθώς ταξιδεύουν μέσα στο λεωφορείο σε μέρη που συνήθως δεν επισκεπτόμαστε, ενώ έξω από τα παράθυρα εκτυλίσσονται μικρές σκηνές μεγάλης συναισθηματικής φόρτισης. Μια αξέχαστη νυχτερινή περιπέτεια, ένα ταξίδι σε έναν κόσμο ονειρικό, μια εμπειρία μοναδική.
Είτε φορά τη φανέλα του Πλατινί (Numéro 10, Prolongation, Foot), είτε τρέχει στους δρόμους με τη στολή του Σούπερμαν (Slow Life), είτε οργανώνει μια βόλτα διανοουμένων σ’ ένα καρουζέλ (Après le fin, le congrès), η δουλειά του Massimo Furlan εμπεριέχει το στοιχείο του χιούμορ. Συχνά εμπνέεται από τις αναμνήσεις της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας, αρχής γενομένης από την εποχή που ήταν ένα παιδί μεταναστών από την Ιταλία στην Ελβετία της δεκαετίας του 1960, και διερευνά το συλλογικό υποσυνείδητο, τις αναμνήσεις μιας ολόκληρης γενιάς, συνδυάζοντας εικόνα και περφόρμανς, μπουρλέσκ και φιλοσοφία, εικόνες γεμάτες ποίηση και ποπ αισθητική. Αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Λωζάνης, όπου διδάχθηκε τις κλασικές μορφές τέχνης, και συνεχίζει να εκθέτει ως εικαστικός σε γκαλερί και μουσεία στην Ελβετία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Όμως το ενδιαφέρον του στράφηκε από νωρίς στην περφόρμανς και άρχισε να συνεργάζεται με ομάδες χορού και θεάτρου ως σκηνογράφος. Το 2003 ίδρυσε τη δική του ομάδα, την Compagnie Numéro23Prod., με την οποία διερευνά τα όρια της περφόρμανς αρτ αντλώντας από κάθε μορφή τέχνης. Για τα σκηνικά του έργα προσκαλεί χορευτές και άλλους περφόρμερ να συμμετάσχουν σε αυτό που αποκαλεί «εικόνες μακράς διάρκειας», σαν να πρόκειται για κινηματογραφικά τράβελινγκ (απ’ όπου και ο τίτλος του έργου που παρουσιάζουμε στο MIR).
Ιδέα & σκηνοθεσία/ Concept & staging: Massimo Furlan
Δραματουργία/ Playwriting: Claire de Ribaupierre
Τεχνικός διευθυντής/ Technical director: Antoine Friderici
Διοίκηση/ Administration: Claudine Geneletti
Προώθηση, Οργάνωση/ Promotion, Producer: Jérôme Pique
Στην Αθήνα συμμετέχει η Ηλέκτρα Αγγελοπούλου/ Elektra Angeloppoulou
Stage Manager: Βάσω Στεργίου/ Vasso Stergiou
Παραγωγή/ Production: Numéro23Prod.
Η ομάδα Compagnie Numéro23Prod. υποστηρίζεται από κοινού από την Πόλη της Λωζάνης, το Καντόνι του Βω και την Pro Helvetia – Swiss Arts Council
/ Compagnie Numéro23Prod. benefits from a joint support agreement between the City of Lausanne, The State of Vaud and Pro Helvetia – Swiss Arts Council
Χρήσιμη πληροφορία για τους θεατές:
Φορέστε παπούτσια για περπάτημα και ένα ζεστό μπουφάν, γιατί ένα μέρος του έργου συμβαίνει σε εξωτερικό χώρο.
Στο τέλος της παράστασης το λεωφορείο θα επιστρέψει τους επιβάτες στο Rabbithole.
Μαριέλα Νέστορα (GR)
Διαβρώσεις / Erosions
>>> 23, 24 Νοεμβρίου 20:30 & 22:00 – 25 Νοεμβρίου, 22:00 | 45′
Rabbithole Art & Performance Space
μόνο για 40 άτομα κάθε φορά

©Μαριέλα Νέστορα
Aνατρεπτική και στοχαστική, η Μαριέλα Νέστορα είχε ταράξει τα νερά των site-specific περφόρμανς στην Αθήνα με την παρέμβασή της everybodies στην Πλατεία Εξαρχείων στο MIRfestival 2010, στο πλαίσιο των δράσεων εδώ/τώρα. Επανέρχεται στο φεστιβάλ με τη Διάβρωση, μια περφόρμανς-εμπειρία που αλλάζει τα δεδομένα των βεβαιοτήτων μας ενεργοποιώντας τις άλλες μας αισθήσεις (εκτός από την όραση). Πώς αντιλαμβανόμαστε τα διαφορετικά σώματα – το δικό μας, ενός αντικειμένου, ενός φυτού; Έχουμε άλλον τρόπο να γνωρίσουμε και να γνωριστούμε με ένα σύμπαν πέρα από τη δεδομένη λειτουργία της γλώσσας; Η διάβρωση της βεβαιότητας είναι ίσως ένα σημείο εκκίνησης.
Η σκηνή παραδοσιακά απευθύνεται κυρίως στην όραση, αλλά στην περφόρμανς αυτή το φως περιορίζεται και ο θεατής αναθεωρεί τις απόψεις του για τον χορό ως αντικείμενο θέασης ανακαλύπτοντας την κίνηση και τη χορογραφία της σκέψης. Παράλληλα η συνύπαρξη στο σκοτάδι ανοίγει το πεδίο των δυνατοτήτων προς μια διαφορετική αντίληψη του χρόνου, του προσανατολισμού και της ιεράρχησης του ίδιου του χώρου.
H Μαριέλα Νέστορα γεννήθηκε στην Αθήνα. Πριν από την ενασχόλησή της με το χορό σπούδασε Βιολογία (B.Sc., Queen Mary and Westfield, Λονδίνο) και Μοριακή γενετική (M.Sc. St.Mary’s Medical School, Imperial College, Λονδίνο). Σπούδασε σύγχρονο χορό και χορογραφία στο London Contemporary Dance School καθώς και εικαστική σύνθεση για τον χορό στο Laban Centre, στο Λονδίνο. Εργάζεται ως χορογράφος και περφόρμερ, επιμελείται την κίνηση σε θεατρικές παραστάσεις και διδάσκει χορογραφία. Διδάσκει επίσης κίνηση με το σύστημα Feldenkreis. Αυτό το διάστημα κάνει έρευνα σε μεταπτυχιακό επίπεδο στο τμήμα Masters in Media, Art & performance στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης.
Ιδέα: Μαριέλα Νέστορα
Των και με τις: Μαριέλα Νέστορα, Νικολέτα Καρμίρη, Κατερίνα Γεβετζή.
Ευχαριστίες στους: Κατερίνα Δρακοπούλου, Λουίζο Ασλανίδη, ILIOS, Αντώνη Βολανάκη, Μαρία Παπαδοπούλου.