
Meteors, του Γκιουρτζάν Κελτέκ
Το Φεστιβάλ επιλέγει φέτος τις ταινίες του Διαγωνιστικού με πυξίδα το διάσημο βιβλίο ”Ζωή, οδηγίες χρήσεως” του Ζορζ Περέκ. Ένα βιβλίο ποταμός το οποίο αντιμετωπίζει τη ζωή σαν ένα παζλ που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί ποτέ.
20o
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το επετειακό 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέγει φέτος τις 10 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος με πυξίδα το διάσημο βιβλίο “Ζωή, οδηγίες χρήσεως” του Ζορζ Περέκ. Ένα βιβλίο ποταμός, 600 σελίδων, 2.000 χαρακτήρων και εκατοντάδων ιστοριών, το οποίο αντιμετωπίζει τη ζωή σαν ένα παζλ που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί ποτέ. Ο Περέκ προ(σ)καλεί τον αναγνώστη σε ένα διανοητικό παιχνίδι που ακροβατεί πάνω σε έννοιες όπως είναι ο χρόνος, η ματαιότητα, η μνήμη, η ευτυχία, η ζωή και ο θάνατος. Ο συγγραφέας μοιάζει να κοιτά μέσα από άπειρες κλειδαρότρυπες τις ιστορίες των ανθρώπων που έζησαν σε μια τεράστια πολυκατοικία, στη διάρκεια εκατό χρόνων – κι όλα αυτά, σε μία χρονική στιγμή, σαν φωτογραφία που παγώνει το χρόνο. Ο Περέκ παίζει με το ίδιο το παιχνίδι της ζωής. Δεν είναι τυχαίο πως ήταν εκλεκτό
μέλος του OuLiPo, του πιο συναρπαστικού και -στην κυριολεξία- ψυχαγωγικού λογοτεχνικού κινήματος του 20 ού αιώνα.
Η φιλοσοφία του OuLiPo εμπλέκει την έννοια του παιχνιδιού, κλείνοντας το μάτι σε όσα συμβολίζει η λέξη, αλλά και σε όσους της έδωσαν διαφορετικές διαστάσεις σε όλη
την ιστορία της τέχνης. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο τρόπος επιλογής των ταινιών που διαγωνίζονται σε ένα φεστιβάλ είναι ένα παιχνίδι αυτοπεριορισμών, το οποίο τελικά δεν μας περιορίζει, αλλά μας απελευθερώνει, διότι μας επιτρέπει να ορίσουμε εμείς τους κανόνες του. Ο Ρεϊμόν Κενώ, από τους ιδρυτές του OuLiPo, είχε γράψει ότι τα μέλη του OuLiPo «είναι σαν τα ποντίκια που φτιάχνουν μόνα τους τον λαβύρινθο
από τον οποίο πρέπει να βγουν». Αναζητώντας κι εμείς την έξοδο από τον λαβύρινθο που φτιάχνουμε, χρησιμοποιήσαμε ως πυξίδα επιλογής το βιβλίο του Περέκ.
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού:
Las cinephilas
της Μαρία Άλβαρες (Αργεντινή)
Meteors
του Γκιουρτζάν Κελτέκ (Ολλανδία-Τουρκία)
Awaken
του Τζιαγουέι Νινγκ (Κίνα)
Angkar
της Νίρι Αντελίν Χάι (Γαλλία)
Hotel Jugoslavija
του Νικολά Βανιέρ (Ελβετία)
The Distant Barking of Dogs
του Σιμόν Λέρεν Βίλμοντ (Δανία)
Baronesa
της Ζουλιάνα Αντούνες (Βραζιλία)
All that Passes by a Window that Doesn’t Open
του Μάρτιν ΝτιΤσίκο (ΗΠΑ-Κατάρ)