Meteors, του Γκιουρτζάν Κελτέκ

Το Φεστιβάλ επιλέγει φέτος τι​ς​ ταινίες του Διαγωνιστικού με πυξίδα το διάσημο βιβλίο ​”​Ζωή, οδηγίες χρήσεως” του Ζορζ Περέκ. Ένα βιβλίο ποταμός το οποίο αντιμετωπίζει τη ζωή σαν ένα παζλ που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί ποτέ.

20o

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το επετειακό 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέγει φέτος τις 10 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος με πυξίδα το διάσημο βιβλίο “Ζωή, οδηγίες χρήσεως” του Ζορζ Περέκ. Ένα βιβλίο ποταμός, 600 σελίδων, 2.000 χαρακτήρων και εκατοντάδων ιστοριών, το οποίο αντιμετωπίζει τη ζωή σαν ένα παζλ που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί ποτέ. Ο Περέκ προ(σ)καλεί τον αναγνώστη σε ένα διανοητικό παιχνίδι που ακροβατεί πάνω σε έννοιες όπως είναι ο χρόνος, η ματαιότητα, η μνήμη, η ευτυχία, η ζωή και ο θάνατος. Ο συγγραφέας μοιάζει να κοιτά μέσα από άπειρες κλειδαρότρυπες τις ιστορίες των ανθρώπων που έζησαν σε μια τεράστια πολυκατοικία, στη διάρκεια εκατό χρόνων – κι όλα αυτά, σε μία χρονική στιγμή, σαν φωτογραφία που παγώνει το χρόνο. Ο Περέκ παίζει με το ίδιο το παιχνίδι της ζωής. Δεν είναι τυχαίο πως ήταν εκλεκτό
μέλος του OuLiPo, του πιο συναρπαστικού και -στην κυριολεξία- ψυχαγωγικού λογοτεχνικού κινήματος του 20 ού αιώνα.

 Η φιλοσοφία του OuLiPo εμπλέκει την έννοια του παιχνιδιού, κλείνοντας το μάτι σε όσα συμβολίζει η λέξη, αλλά και σε όσους της έδωσαν διαφορετικές διαστάσεις σε όλη
την ιστορία της τέχνης. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο τρόπος επιλογής των ταινιών που διαγωνίζονται σε ένα φεστιβάλ είναι ένα παιχνίδι αυτοπεριορισμών, το οποίο τελικά δεν μας περιορίζει, αλλά μας απελευθερώνει, διότι μας επιτρέπει να ορίσουμε εμείς τους κανόνες του. Ο Ρεϊμόν Κενώ, από τους ιδρυτές του OuLiPo, είχε γράψει ότι τα μέλη του OuLiPo «είναι σαν τα ποντίκια που φτιάχνουν μόνα τους τον λαβύρινθο
από τον οποίο πρέπει να βγουν». Αναζητώντας κι εμείς την έξοδο από τον λαβύρινθο που φτιάχνουμε, χρησιμοποιήσαμε ως πυξίδα επιλογής το βιβλίο του Περέκ.

Οι ταινίες του Διεθνούς  Διαγωνιστικού:
Las cinephilas

της Μαρία Άλβαρες (Αργεντινή)

Meteors

του Γκιουρτζάν Κελτέκ (Ολλανδία-Τουρκία)

Awaken

του Τζιαγουέι Νινγκ (Κίνα)

Angkar

της Νίρι Αντελίν Χάι (Γαλλία)

Hotel Jugoslavija

του Νικολά Βανιέρ (Ελβετία)

The Distant Barking of Dogs

του Σιμόν Λέρεν Βίλμοντ (Δανία)

Baronesa

της Ζουλιάνα Αντούνες (Βραζιλία)

All that Passes by a Window that Doesn’t Open

του Μάρτιν ΝτιΤσίκο (ΗΠΑ-Κατάρ)

Leave a Reply